W Szkocji powstanie nowy kosmodrom

W szkockim Sutherland na północy Wielkiej Brytanii powstanie kosmodrom dla małych rakiet nośnych.

Wielka Brytania ma bardzo długie tradycje kosmiczne. Pierwszy brytyjski satelita Ariel 1 został wyniesiony już w 1962 roku amerykańską rakietą Thor-Delta. Kraj posiadał również własne orbitalne rakiety nośne. Między 1969 a 1971 Black Arrow czterokrotnie startowała z australijskiej bazy wojskowej Woomera. Na cztery loty tylko dwa zakończyły się sukcesem (testowy lot suborbitalny oraz orbitalny lot z satelitą Prospero). Program został jednak zarzucony, a Wielka Brytania stała się jedynym krajem, który utracił możliwość wynoszenia satelitów na orbitę przy pomocy własnych rakiet. W najbliższych latach sytuacja się zmieni.

Kwestia brytyjskiego kosmodromu była rozważana od wielu lat wraz z coraz większym rozwojem brytyjskiego sektora kosmicznego. Należy podkreślić, że około połowa budowanych obecnie małych satelitów powstaje w Wielkiej Brytanii. W 2010 roku działalność rozpoczęła Brytyjska Agencja Kosmiczna. Dynamiczny rozwój sektora został jednak mocno naruszony przez Brexit, który bardzo utrudni życie brytyjskim podmiotom kosmicznym. Szczególnie dotknięty zostanie sektor związany z europejskimi systemami nawigacji satelitarnej EGNSS.

Informacje o wyborze Sutherland na lokalizacje nowego brytyjskiego portu kosmicznego podano 16 lipca podczas Farnborough International Airshow. Loty ze szkockiego kosmodromu pozwolą na korzystne umieszczanie satelitów na orbitach o polarnej albo wysokiej inklinacji. Rząd Wielkiej Brytanii przyznał łącznie 40 milionów funtów na rozwój technologii rakietowych oraz budowę infrastruktury startowej w Szkocji.

Nagranie ukazujące wizję nowego portu kosmicznego / Lockheed Martin

Jedną z firm, która otrzymała wsparcie jest Orbex. Brytyjski startup buduje małą rakietę nośną o nazwie Prime, która ma wynosić do 150 kg ładunku na orbitę o wysokości 500 km. Pierwszy lot z nowego portu kosmicznego miałby się odbyć około 2021 roku. Budową infrastruktury nowego portu kosmicznego zajmie się amerykański koncern Lockheed Martin.

Drugą firmą, która będzie świadczyć usługi wynoszenia satelitów ze Szkocji będzie amerykańsko-nowozelandzki Rocket Lab. Spółka dotychczas wykonała dwa loty testowe rakiety Electron i szykuje się do przeprowadzenia trzeciej, już operacyjnej misji.

Warto zauważyć, że loty kosmiczne mają być również oferowane z Kornwalii. Cornwall Airport Newquay oraz spółka Virgin Orbit 15 lipca zawarły porozumienie, w ramach którego z lotniska startowałby samolot CosmicGirl z podczepioną rakietą orbitalną LauncherOne.

(SN)