Rozpoczęła się kolejna misja w habitacie LUNARES

14 lipca w habitacie LUNARES pod Piłą rozpoczęła się kolejna misja analogowa.

LUNARES to projekt spółki SpaceGarden. W bazie na raz może przebywać 6 analogowych astronautów. Habitat składa się z dwóch części: mieszkalno-laboratoryjnej oraz symulacji powierzchni planety. Pierwsza z nich składa się z sześciu kontenerów połączonych wspólnym pomieszczeniem pod kopułą. Kopułę dostarczyła polska firma Freedomes z Kołbaskowa, której sferyczne struktury podziwiać można w filmie “Marsjanin”. Pomieszczenia w kontenerach to między innymi: laboratorium druku 3d, sypialnia, biuro czy ogródek.

Powierzchnię “na zewnątrz bazy” zasymulowano wewnątrz dawnego wojskowego hangaru, w którym stacjonował bombowiec Su-22. Dzięki dużej powierzchni, wewnątrz można prowadzić prace geologiczne, sprawdzać działanie łazików czy obsługiwać teleskop. Połowa hangaru jest wysypana szarym żwirem symulującym warunki księżycowe, druga symuluje powierzchnię Marsa.

W ciągu ostatnich miesięcy na potrzeby bazy zakupiono nowy sprzęt badawczy, jak również zwiększono wyposażenie laboratoriów badawczych. Space Garden zakupiła również nowe repliki skafandrów badawczych.

W dwutygodniowej symulacji Spectra, biorą udział specjaliści z Australii, Stanów Zjednoczonych, Kanady i Rumunii. Misją kieruje dr Sarah Jane Pell, australijska artystka, która zawodowo zajmuje się również testowaniem skafandrów kosmicznych. Organizatorzy przedsięwzięcia współpracują z Europejską Agencją Kosmiczną.

Obecnie na całym świecie wykonywanych jest szereg symulacji pracy i życia astronautów w dedykowanych habitatach. Cześć testów wykonywanych jest przez organizacje takie jak Mars Society. Inne misje w habitatach są nadzorowane są nadzorowane przez Chińską Akademię Nauk. Wiele symulacji musi zostać jeszcze przeprowadzonych, zanim astronauci rzeczywiście zamieszkają na innych ciałach Układu Słonecznego. Jednocześnie dopiero w najbliższych latach okaże się, które symulacje przyniosły wymierne korzyści naukowe.

(PAP, Lunares)