Voyager 2: dłuższe funkcjonowanie instrumentów naukowych

Kilka dodatkowych lat badań naukowych przez misję Voyager 2.

Nowa strategia zasilania pozwoli na wydłużenie pracy instrumentów naukowych sondy Voyager 2 do 2026 roku.

Misja sond Voyager 1 i Voyager 2 rozpoczęła się na przełomie sierpnia i września 1977 roku. Sonda Voyager 2 została wysłana jako pierwsza (20 sierpnia 1977), lecz jej trajektoria była nieco “wolniejsza” od sondy Voyager 1 (start 5 września 1977). Voyager 1 i Voyager 2 – są już poza heliopauzą.

Źródło RTG dla sond Voyager / Credits - NASA/JPL-Caltech
Źródło RTG dla sond Voyager / Credits – NASA/JPL-Caltech

Pokładowe źródło zasilania (RTG) notuje spadające możliwości produkcji energii elektrycznej – każdego roku o około 0,8%. W efekcie NASA musi co jakiś czas decydować które z instrumentów pokładowych zostaną wyłączone. W przypadku Voyagera 2 NASA zadecydowała niedawno na skorzystanie z małego zasobu rezerwowej mocy, który jest częścią zasilania instrumentów naukowych tej sondy. Dzięki temu jest możliwe wydłużenie pomiarów naukowych przez Voyagera 2 do 2026 – wcześniej zakładano wyłączenie instrumentów naukowych już w tym roku. Oczywiście skorzystanie z tego zasobu niesie za sobą pewne ryzyko fluktuacji napięcia zasilanie – to ryzyko uznano jednak za niewielkie.

Podobne optymalizacje poboru i zużycia energii zastosowano w Voyagerze 2 już wcześniej. Przykładowo, w 2019 roku zadecydowano o wyłączeniu grzałki instrumentu CRS.

A dokąd dotrą sondy Voyager? Dzięki danym z sondy Gaia udało się bardziej precyzyjnie wyznaczyć możliwe zbliżenia sond Voyager 1 i 2 oraz Pioneer 10 i 11 do gwiazd w Drodze Mlecznej.

Międzygwiezdna misja sond Voyager jest komentowana w wątku na Polskim Forum Astronautycznym.