Nauka dotarła do ISS

Nowy moduł na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej.

Pomimo problemów rosyjski moduł Nauka dotarł 29 lipca do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej.

Do startu rakiety Proton-M doszło 21 lipca 2021 o godzinie 16:58 CEST. Start odbył się z kosmodromu Bajkonur. Na pokładzie tej rakiety znalazł się nowy moduł Nauka – nowy moduł Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. Lot przebiegł prawidłowo i moduł został wprowadzony na prawidłową orbitę wstępną.

Tuż po starcie pojawiły się informacje, że wystąpiły pewne problemy z modułem Nauka. Nie udało się potwierdzić rozłożenia jednej z anten. Ponadto, sensory podczerwieni “generowały błędne wiadomości” podczas pierwszej orbity. Później pojawiły się problemy z systemem napędowym modułu Nauka. Rozpoczęło się rozwiązywanie problemów, które ostatecznie się udało rozwiązać.

W czwartek, 29 lipca, Nauka dotarła do ISS. Cumowanie nastąpiło do nadirowego węzła modułu Zwiezda – tego samego, z którego usunięto 26 lipca moduł Pirs. Cumowanie Nauki w ostatnich momencie przeszło na tryb manualny i zakończyło się o godzinie 15:29 CEST.

Co ciekawe, po cumowaniu pojawił się pewien problem z silniczkami modułu. Zanim udało się problem rozwiązać cała ISS zmieniła swoją orientację aż o 45 stopni względem typowej orientacji. Kilka godzin po cumowaniu NASA zadecydowała o przełożeniu startu kapsuły CST-100 Starliner na sierpień. Wcześniej (przed tym cumowaniem) planowano start na 30 lipca 2021.

Do ISS dotarł nowy duży moduł. Nauka ma długość 13 metrów, średnicę (hermetyczną) 4,25 m oraz szerokość (po rozłożeniu paneli) 30 metrów. Masa startowa Nauki wyniosła 23,2 tony. Moduł zapewni dodatkowe funkcje dla Stacji, zarówno od strony badawczej, jak i utrzymania tego kompleksu orbitalnego oraz przestrzeni dla kosmonautów.

Lata opóźnień Nauki

Moduł Nauka (także znany jako Multipurpose Laboratory Module, MLM) jest projektowany i budowany już od dwudziestu pięciu lat. W 2004 roku zakładano, że ten moduł zostanie przyłączony do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS) w 2007 roku. Tak też się nie stało i przez kolejne lata doszło do serii opóźnień.

Niektóre z tych opóźnień miały bardzo niespotykany charakter. Przykładowo, w 2017 roku odkryto opiłki metalu w przewodach paliwowych modułu MLM. Okazało się, że robotnicy pracujący przy jego systemach napędowych byli przekonani, że demontują sprzęt przeznaczony do kasacji. Moduł MLM zawiera sześć 400-litrowych cylindrycznych zbiorników, z czego dwie służą do magazynowania gazu pod wysokim ciśnieniem, a pozostałe cztery zawierają paliwa i utleniacz. Zbiorniki te były bezwzględnie potrzebne, gdyż MLM Nauka po starcie była w stanie manewrować, by zbliżyć się do ISS. Oczyszczanie wykonano za pomocą specjalnej “pralki”.

Wątek dotyczący modułu Nauka na Polskim Forum Astronautycznym.

(PFA, ESA, NASA TV)

1. Problem z samym modułem jednak istniał. Silniki Nauki nie dawały się wyłączyć przez co zmieniły się parametry orbitalne ISS po zadokowaniu modułu.

2. A ja czytałem, że problem nie był z modułem tylko z drugim członem rakiety. Silnik za krótko pracował i nie wyniósł modułu na prawidłową orbitę. Dopiero silniki modułu podniosły orbitę na bezpieczną a potem już tylko korekty i cumowanie. Obawiano się tylko czy paliwa wystarczy przez nieplanowaną korektę orbity