Pożegnanie z Pirsem

Odłączenie modułu Pirs od ISS.

Dwudziestego szóstego lipca nastąpiło odłączenie modułu Pirs od Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. Miejsce tego modułu ma zająć nowy duży moduł Nauka.

Moduł Pirs został dołączony do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS) 17 września 2001 roku, do rosyjskiego modułu Zwiezda. Pirs służył jako śluza do spacerów kosmicznych dla kosmonautów wykonujących prace w rosyjskich skafandrach Orlan oraz jako węzeł cumowniczy dla pojazdów Sojuz i Progress. Wymiary Pirsa to 4,91 x 2,55 m i masa 3600 kg.

Po 20 latach funkcjonowania na ISS, Pirs został odłączony 26 lipca o godzinie 12:55 CEST. Pierwotnie odłączenie planowano na 23 lipca, jednak postanowiono opóźnić tę operację z uwagi na problemy w podnoszeniu orbity modułu Nauka. Ostatecznie jednak – po rozwiązaniu problemów z “Nauką” – decyzja o uwolnieniu Pirsa zapadła 24 lipca.

Pirs został odłączony od ISS przyłączony do pojazdu Progress M-16. Do deorbitacji Pirsa oraz tego Progressa nastąpiło około 3 godziny po opuszczeniu ISS.

W kolejnych kilkunastu godzinach trwać będzie zdalna inspekcja zwolnionego węzła cumowniczego. Jest to element przygotowań do przyłączenia modułu Nauka.

Grafika prezentująca moduł Nauka przytwierdzony do ISS / Credits – NASA

Wątek dotyczący modułu Nauka na Polskim Forum Astronautycznym.

(PFA, ESA, NASA TV)