OSIRIS-REx: wkrótce lądowanie, nowy cel misji

Powrót zasobnika sondy OSIRIS-REx już 24 września.

Na 24 września wyznaczono lądowanie zasobnika sondy OSIRIS-REx. Jednocześnie wyznaczono cel misji rozszerzonej tej sondy.

Sonda Origins, Spectral Interpretation, Resource Identification, Security, Regolith Explorer (OSIRIS-REx) dotarła do planetoidy 101955 Bennu 3 grudnia 2018 roku. Przez kolejne miesiące sonda fotografowała tę planetoidę, dokonując różnych odkryć, w tym wody. Podstawowym celem misji OSIRIS-REx jest zebranie minimum 60 gramów materii z powierzchni planetoidy i sprowadzenie tej próbki na Ziemię.

W nocy z 20 na 21 października 2020 (czasu europejskiego) nastąpiła próba pozyskania próbek materii planetoidy. Na miejsce wybrano lądowisko o nazwie Nightingale. Przez kolejne kilkadziesiąt godzin trwała szczegółowa analiza przeprowadzonego pobrania próbek. Cel zebrania próbek został osiągnięty – udało się zebrać znacznie więcej cennej materii. Ostrożne szacunki to nawet 400 gramów materii z Bennu.

Obserwacje planetoidy Bennu – od momentu odkrycia aż do rozdzielczości rzędu 5 cm/pix / Credits – NASA Goddard

Co ciekawe, zebranej materii jest tak dużo, że prawdopodobnie nie udało się zamknąć diafragmy, która miała odizolować zebraną materię. Uzyskane zdjęcia sugerowały, że doszło do pewnej ucieczki materii z zasobnika, który przyłożono do powierzchni planetoidy. Naukowcy uważają, że utracono w ten sposób około 5 gramów materii. Dlatego tez postanowiono szybko przenieść zasobnik z materią do bezpiecznej pozycji w kapsule powrotnej sondy. Ostatnie wyliczenia przed lądowaniem wskazują, że sonda zebrała około 250 gramów materii.

Zasobnik został umieszczony w kapsule powrotnej OSIRIS-REx 27 października 2020. Umieszczenie przebiegło prawidłowo i zasobnik jest już prawidłowo zabezpieczony. Dwudziestego ósmego października nastąpiło zamknięcie kapsuły powrotnej sondy OSIRIS-REx. Zamknięcie przebiegło prawidłowo.

Zamknięcie zasobnika powrotnego sondy OSIRIS-REx / Credits- NASA

Kilka miesięcy później, 10 maja 2021 sonda OSIRIS-REx uruchomiła swoje silniki i rozpoczęła podróż powrotną w kierunku Ziemi. Podróż będzie długa i będzie prawdopodobnie wymagać kilku manewrów orbitalnych, ale kontrola misji zamierza zaoszczędzić pewną ilość paliwa dla późniejszej misji – już po “zrzuceniu” kapsuły powrotnej z próbkami na Ziemię.

Powrót cennych próbek – 24 września 2023

Na 24 września zaplanowano wejście zasobnika z próbkami w atmosferę Ziemi. Przejście przez atmosferę naszej planety zajmie zaledwie 13 minut. Na region lądowania wyznaczono pustynię w stanie Utah w USA. Przyziemienie sondy planowane jest z prędkością rzędu kilkunastu km/h.

Obecnie trwają przygotowania do przyjęcia zasobnika. Przeprowadzono m.in. próbne pozyskanie próbki, trwają też testy sprzętu naziemnego. W Johnson Space Center (JSC) zbudowano specjalny “clean room” dla próbek z planetoidy Bennu. Poniższe nagranie to prezentacja przygotowań do lądowania zasobnika OSIRIS-REx. To nagranie NASA wyemitowała 31 sierpnia 2023.

Przygotowania do powrotu zasobnika sondy OSIRIS-REx / Credits – NASA

Gdyby z jakiś powodów nie doszło do odrzucenia kapsuły w 2023 roku, “zapasowym terminem” sprowadzenia cennych próbek na Ziemię jest 2025 rok.

99942 Apophis

NASA poinformowała także o wyborze celu misji rozszerzonej dla OSIRIS-REx. Sonda odwiedzi planetoidę, która na początku tego wieku przez kilka tygodni była w centrum zainteresowania mediów z całego świata. Tą planetoidą jest 99942 Apophis, która w kwietniu 2029 zbliży się do Ziemi na niewielką odległość. Tuż po tym przelocie sonda OSIRIS-REx wejdzie na orbitę wokół planetoidy Apophis.

Prawdopodobny wygląd 99942 Apophis, na podstawie danych radarowych z początku tej dekady / Credits - Astronomical Institute of the Charles University: Josef Ďurech, Vojtěch Sidorin
Prawdopodobny wygląd 99942 Apophis, na podstawie danych radarowych z początku tej dekady / Credits – Astronomical Institute of the Charles University: Josef Ďurech, Vojtěch Sidorin

Warto tu dodać, że odkrycie 99942 Apophis nastąpiło “na początku ery New Space”. W kolejnych latach spółki zainteresowane tematyką “górnictwa kosmicznego” często odnosiły do tej planetoidy. Poniższe nagranie (firmy Planetary Resources, niedawno przejętej spółki z branży “górnictwa kosmicznego”) prezentuje proponowaną trajektorię lotu sondy do 99942 Apophis. Choć planetoida przeleci bardzo blisko Ziemi – dolot sondy do niej trwać może nawet i kilkanaście miesięcy!

Użycie OSIRIS-REx do zbadania planetoidy Apophis jest świetną misją rozszerzoną dla tej sondy. Można się spodziewać, że tę planetoidę odwiedzą jeszcze kolejne misje, w tym i takie, które jeszcze nie zostały nawet zaproponowane!

Misja OSIRIS-REx jest komentowana w wątku na Polskim Forum Astronautycznym.