Pierwsze pełne złożenie JWST

W zakładach Northrop Grumman wykonano pierwsze pełne złożenie kosmicznego teleskopu JWST.

Po zakończeniu składania kosmicznego teleskopu Jamesa Webb’a (JWST) nastąpił czas na kolejne testy i weryfikacje poszczególnych elementów jak i całej struktury. Przed końcem 2019 roku wykonano m.in. test rozkładania osłony termicznej JWST. Następnie, na początku marca 2020 w zakładach firmy Northrop Grumman (NG) przeprowadzono test rozkładania lustra głównego JWST. W trakcie testu doszło do prawidłowego ustawienia dwóch zewnętrznych “skrzydełek” lustra JWST (na każdym z nich znajdują się po 3 segmenty lustra).

Kolejnym etapem było pełne złożenie JWST. Jest to ważny etap prac, gdyż od jego powodzenia zależy późniejsza integracja teleskopu z rakietą Ariane 5. To zadanie zostało z powodzeniem wykonane w zakładach NG.

Jak tak wielki teleskop zmieści się wewnątrz przestrzeni ładowni rakiety Ariane 5? Poniższe nagranie prezentuje “składanie” teleskopu JWST.

“Składanie” JWST i przestrzeń wewnątrz ładowni rakiety Ariane 5 / Credits- Michael McClare, Bailee DesRocher, USRA, NASA
Grafika prezentująca ułożenie teleskopu JWST wewnątrz osłony aerodynamicznej rakiety Ariane 5 / Credits - Arianespace
Grafika prezentująca ułożenie teleskopu JWST wewnątrz osłony aerodynamicznej rakiety Ariane 5 / Credits – Arianespace

Jak natomiast będzie wyglądać rozkładanie JWST po starcie? W naszym artykule z 2017 roku przedstawiliśmy animację lotu JWST w kierunku docelowego punktu pracy (punktu L2 układu Ziemia-Słońce). Lot będzie trwać ok. miesiąc i w tym czasie dojdzie do rozłożenia struktury teleskopu.

Długa droga JWST

Prace nad Kosmicznym Teleskopem Jamesa Webba (JWST) rozpoczęły się w 1996 roku. Pierwotną datą startu był 2007 rok. Aktualnie przewiduje się, że JWST wystartuje w 2021 roku. Oczywiście koszt zbudowania JWST także wzrósł – aktualnie jest to prawie 10 miliardów USD, wliczając start oraz pięć lat prac w kosmosie. W jednym z naszych poprzednich artykułów przedstawiliśmy powody, z powodu których budowa JWST trwa tak długo.

Misja JWST jest komentowana w wątku na Polskim Forum Astronautycznym.