OTV-6: X-37B po raz szósty w kosmosie

Siedemnastego maja rozpoczęła się szósta misja orbitalna mini-wahadłowca X-37B.

W niedzielę 17 maja 2020 o godzinie 15:14 CEST z  przylądka Canaveral wystartowała rakieta Atlas 5 w konfiguracji 501. Start nastąpił z wyrzutni LC-41. To była druga próba startu tej rakiety. Start odbył się dzięki United Launch Alliance (ULA). Pierwsza nie powiodła się z powodu złej pogody. Opóźnienie wpłynęło również na start rakiety Falcon 9 z ósmą paczką satelitów Starlink (aktualnie opóźniony nawet do czerwca).

Zapis startu misji OTV-6 / Credits – United Launch Alliance

Na pokładzie znajdował się amerykański mini-prom X-37B, którego operatorem były amerykańskie siły powietrzne (USAF) – a obecnie US Space Force (USSF). Pomimo, że należy do wojska jest to pojazd o znaczeniu badawczym, a nie militarnym. Wymiary wahadłowca to 8,9×4,5×2,9 metra, a jego masa to około 5 ton. Zasilany jest z zestawu paneli słonecznych. Prom jest zdolny do autonomicznego lądowania na typowym lotnisku.

Grafika przedstawiająca X-37B na orbicie / Credits - USAF
Grafika przedstawiająca X-37B na orbicie / Credits – USAF

To szósta misja tego pojazdu, a jego oznaczenie to OTV-6. Jednym z eksperymentów prowadzonych na pokładzie X-37B jest Photovoltaic Radiofrequency Antenna Module Flight Experiment (PRAM-FX). Jego celem jest konwersja zgromadzonej energii z paneli słonecznych na fale mikrofalowe o częstotliwości 2,45 GHz.  Ten eksperyment został zaprojektowany przez Naval Research Laboratory.

Start rakiety Atlas 5 hołd osobom walczącym i dotkniętym pandemią choroby COVID-19.

USAF nie podało parametrów orbity X-37B. Przybliżone parametry orbity misji OTV-6 to ok. 350-400 x 350-400 km i nachylenie rzędu 40-60 stopni. Ten pojazd zostanie prawdopodobnie wykryty w najbliższych miesiącach przez astronomów amatorów. W przypadku poprzedniej misji OTV-5 pojazd X-37B został wykryty dopiero po siedmiu miesiącach od startu.

Ile będzie trwać misja OTV-6? USAF nie poinformowało o swoich planach. Jest dość prawdopodobne, że misja będzie trwać znacznie dłużej niż rok, a nawet ponad dwa lata. Dotychczas każda kolejna orbitalna misja X-37B trwała coraz dłużej – od 224 dni (OTV-1) do ponad 780 dni (OTV-5).

Obsługa naziemna wykonuje inspekcje X-37B OTV-4 po lądowaniu / USAF
Obsługa naziemna wykonuje inspekcje X-37B (misja OTV-4) po lądowaniu / Credits – USAF

Autorem artykułu jest Mikołaj Data – serdecznie dziękujemy!

(PFA, ULA, USAF)