Start rakiety Sojuz-2.1b z satelitą nawigacyjnym

Dzisiejszej nocy z rosyjskiego kosmodromu Plesieck na północy Rosji wystartowała rakieta Sojuz-2.1b, wynosząc na orbitę pierwszego satelitę nawigacyjnego nowej generacji Głonass-K1.

Początkowo start miał się odbyć pod koniec zeszłego roku. W końcu pewną datą startu stał się 24 lutego, jednak został opóźniony ze względu na problemy techniczne. Ostatecznie rakieta wystartowała ze stanowiska 43/4 kosmodromu Plesieck dzisiaj o godzinie 04:07:15 CET. Kilka godzin temu potwierdzono poprawne wypuszczenie satelity.

Ładunkiem rakiety był rosyjski satelita najnowszej generacji Głonass-K1. Jednostka wejdzie w skład rozwijanej dynamicznie na przestrzeni ostatnich lat konstelacji satelitów, składających się na system nawigacyjny GLONASS, podobny do amerykańskiego GPS czy chińskiego COMPASS. Dostarczenie na orbitę o wysokości ponad 19 tyś km możliwe było dzięki poprawnej pracy wyższego stopnia Fregat.

Od swoich poprzedników Głonass-K1 różni się zastosowaniem nowoczesnych rozwiązań, dłuższym okresem operacyjności (10 lat zamiast 7), większą liczbą kanałów nawigacyjnych (5 zamiast 2) czy samym rozmiarem i masą (750 kg zamiast 1450 kg w porównaniu do egzemplarzy drugiej generacji GLONASS-M). Satelity produkowane są przez zakład ISS Reshetnev.

Z uwagi na dużo niższą masę możliwe jest wystrzeliwanie egzemplarzy trzeciej generacji (K) w parach z kosmodromu Plesieck w ładowni tańszej rakiety Sojuz-2.1b lub sześciu sztuk na raz z kosmodromu Bajkonur w ładowni rakiety Proton.

Rosyjskie plany dotyczące zakończenia budowy konstelacji satelitów nawigacyjnych zostały pokrzyżowane kiedy w grudniu zeszłego roku doszło do niepowodzenia w wyniesieniu na orbitę trzech egzemplarzy Glonass-M. Zawiódł górny stopień rakiety Proton – Blok DM3. Stopień został na Ziemi zatankowany zbyt dużą ilością paliwa (na skutek awarii czujnika), w związku z czym Blok DM3 wraz z trzema satelitami wpadł do Oceanu Spokojnego.

W przeciągu 3-4 miesięcy do startu będzie gotowy drugi egzemplarz Głonass-K.

(RSC)