Pięć startów w pięć dni

Pomiędzy 22 a 26 września doszło do pięciu startów rakiet orbitalnych: dwóch chińskich, dwóch rosyjskich i jednej japońskiej.

Rakiety, które wystartowały pomiędzy 22 a 26 września pochodziły z trzech państw. W tym czasie nie nastąpił żaden start rakiety amerykańskiej, indyjskiej czy europejskiej.

Dwa nowe satelity BeiDou

CZ-3B z dwoma satelitami nawigacyjnymi chińskiej konstelacji BeiDou. Ten start nastąpił 22 września o godzinie 23:10 CEST z kosmodromu Xichang. Lot przebiegł prawidłowo i dwa satelity BeiDou znalazły się na prawidłowych średnich orbitach okołoziemskich (MEO).

Start CZ-3B z dwoma satelitami BeiDou / Credits – CCTV

H-2B wynosi HTV-8

Bezzałogowy pojazd HTV-8 wystartował 24 września o godzinie 18:05 CEST za pomocą rakiety H-2B. Start nastąpił z kosmodromu Tanegashima. Lot przebiegł prawidłowo i pojazd HTV-8 znalazł się na prawidłowej orbicie wstępnej, skąd przez kolejne dni “doganiał” Międzynarodową Stację Kosmiczną (ISS). HTV-8 został przechwycony przez ramię robotyczne Stacji 28 września o godzinie 13:12 CEST.

Przechwycenie HTV-8 – 28.09.2019 / Credits – NASA TV

CZ-2D wynosi “wielozadaniowego” satelitę

Dwudziestego piątego września rakieta CZ-2D wyniosła satelitę Yunhai-1 02. Start nastąpił o godzinie 02:54 CEST z kosmodromu Jiuquan. Wyniesiony satelita ma służyć do obserwacji Ziemi oraz atmosfery naszej planety dla potrzeb cywilnych. Satelita został umieszczony na niskiej orbicie okołoziemskiej (LEO) o wysokości około 760 km.

Start CZ-2D z Yunhai-1 02 / Credits – CCTV

Sojuz MS-15

Dwudziestego piątego września nastąpił także start załogowej misji Sojuz MS-15. Start nastąpił o godzinie 15:57 CEST z kosmodromu Bajkonur za pomocą rakiety Sojuz-FG. Na pokładzie Sojuza MS-15 znalazł się Rosjanin, Amerykanka oraz pierwszy kosmonauta ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich. Celem tego lotu była Międzynarodowa Stacja Kosmiczna (ISS). Sześć godzin po starcie Sojuz dotarł do Stacji.

Start i cumowanie Sojuza MS-15 / Credits – NASA TV

Wojskowy start z Plesiecka

Dwudziestego szóstego września nastąpił start rakiety Sojuz-2 z kosmodromu Plesieck. Start nastąpił o godzinie 09:46 CEST. Na pokładzie rakiety Sojuz-2 znalazł się satelita wczesnego uprzedzania o nazwie Tundra. Ten satelita został umieszczony na eliptycznej orbicie o nachyleniu 68,8 stopnia, perygeum o wysokości ok. 1700 km i apogeum sięgającego 38500 km.

Start Sojuza-2 z Plesiecka – 26.09.2019 / Credits – Roskosmos

Co ciekawe, wrzesień 2019 jest pierwszym miesiącem od sierpnia 2015 roku, w którym nie nastąpił żaden start amerykańskiej rakiety orbitalnej.