Sojuz MS-15 na ISS

Dwudziestego piątego września nastąpił start załogowej misji Sojuz MS-15. Sześć godzin po starcie Sojuz dotarł do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej.

Start Sojuza MS-15 nastąpił 25 września 2019 roku o godzinie 15:57 CEST. Start odbył się z kosmodromu Bajkonur za pomocą rakiety Sojuz-FG. Na pokładzie kapsuły Sojuz MS-15 znalazło się troje kosmonautów:

• Oleg Skripoczka (Rosja / Roskosmos, 3 lot kosmiczny)
  • Jessica Meir (USA / NASA, 1 lot kosmiczny)
  • Hazza al-Mansouri (Zjednoczone Emiraty Arabskie, 1 lot kosmiczny)
Logo misji Sojuz MS-15 / Credits - NASA TV
Logo misji Sojuz MS-15 / Credits – NASA TV

W czasie krótszym od dziesięciu minut od startu Sojuz MS-15 wszedł na wstępną orbitę okołoziemską. Przez kolejne sześć godzin Sojuz MS-15 “doganiał” Międzynarodową Stację Kosmiczną (ISS). Wreszcie, o 21:42 CEST Sojuz MS-15 dotarł do Stacji.

Sojuz MS-15 zbliża się do ISS / Credits – NASA TV

Dla Zjednoczonych Emiratów Arabskich (ZEA / UAE) jest to ważna misja. Jest to pierwsza wyprawa kosmonauty z tego państwa i jednocześnie trzeci lot kosmiczny Araba. Jest to także dowód na coraz większe ambicje ZEA w dziedzinie nauki i techniki, w tym branży kosmicznej. Wybór astronauty tego państwa trwał w 2017 i 2018 roku. Łącznie z czterech tysięcy aplikacji wybrano dwóch kandydatów: Hazza al-Mansuri oraz Sultan an-Najadi. Co ciekawe, podczas selekcji kandydatów pojawiła się także informacja, że docelowo ZEA ma zamiar wykonać długoterminowy orbitalny lot swojego astronauty.

Hazza al-Mansouri spędzi na pokładzie ISS zaledwie kilka dni i powróci trzeciego października na Ziemię na pokładzie Sojuza MS-12.

Skripoczka i Meir pozostaną na pokładzie ISS od początku kwietnia 2020 roku. W tym czasie do Stacji powinny dotrzeć po raz pierwszy załogowe misje nowej generacji pojazdów: Dragon 2 firmy SpaceX oraz CST-100 Starliner firmy Boeing.

W tym starcie po raz ostatni do lotu załogowego wykorzystano rakietę Sojuz w wersji FG. Przyszłe rosyjskie starty załogowe będą korzystać z wersji Sojuz 2. Ponadto, był to ostatni (przynajmniej na 3 lata) start z wyrzutni 1/5 w Bajkonurze – tej samej, z której w 1961 roku w pierwszy lot kosmiczny wyruszył Jurij Gagarin.

Dotychczas tylko dwóch Arabów odbyło lot kosmiczny. Pierwszym był Saudyjczyk Sultan Bin Salman Al Saud, który odbył tygodniowy lot na pokładzie wahadłowca Discovery w ramach misji STS-51G w 1985 roku. Drugim arabskim astronautą jest Muhammad Faris z Syrii. W 1987 roku spędził tydzień na pokładzie stacji Mir w ramach misji Sojuz-TM 3.

Start Sojuza MS-15 z pokładu ISS - 25.09.2019 / Credits - NASA, Christina Koch