Peryhelium Tesli Roadster

Górny stopień Falcona Heavy, samochód Tesla Roadster oraz manekin Starman zakończyli pierwszą orbitę dookoła Słońca.

W debiutanckim starcie rakieta Falcon Heavy wzniosła się 6 lutego 2018 roku o godzinie 21:45 CET z wyrzutni LC-39A na Florydzie. Rakieta Falcon Heavy (FH) wyniosła w tym pierwszym locie samochód Tesla Roadster, a w nim “kierowcę” – manekin Starman.

Lot zakończył się sukcesem – górny stopień Falcona Heavy, Tesla Roadster oraz Starman znaleźli się na orbicie heliocentrycznej o apogeum przekraczającym orbitę Marsa. Orbita, po której (aktualnie) porusza się ten zestaw jest ekscentryczna (ok. 0,256). Peryhelium tej orbit wynosi 0,986 jednostki astronomicznej, zaś aphelium – 1,663 jednostki astronomicznej. Całość krąży wokół Słońca z czasem 557 dni.

Starman w przestrzeni kosmicznej / Credits – SpaceX

Dwunastego sierpnia 2019 roku górny stopień Falcona Heavy, samochód Tesla Roadster oraz manekin Starman przeszli przez peryhelium swojej orbity. W tym czasie Ziemia znajdowała się “po drugiej stronie” Słońca, zatem nikt nie był w stanie przeprowadzić obserwacji tego pojazdu.

Orbita Tesli Roadster do 2067 roku / Credits – aresmars2003

Po raz kolejny Tesla Roadster znajdzie się w pobliżu Ziemi w lutym 2021. Wówczas Ziemia będzie stosunkowo niedaleko, więc potencjalnie możliwe będzie “wyłapanie” tego pojazdu przez duże obserwatoria astronomiczne. Ten pojazd może być dobrym celem do takich obserwacji, gdyż orbita jest dobrze znana a rozmiary całego zestawu wysłanego przez Falcona Heavy przypominają małe planetoidy zbliżające się do Ziemi. Tesla Roadster może zatem posłużyć za “cel treningowy”.

Orbity małych obiektów wielkości całego zestawu Tesli Roadster mogą podlegać zmianom z uwagi na bliskie przeloty obok planet oraz wpływ Słońca, Jowisza i innych planet. Dlatego też nie jest możliwe przewidywanie długoterminowe orbity takich obiektów. Powstały jednak wyliczenia, które sugerują 6% ryzyka kolizji Tesli z Ziemią w dalszej przyszłości. Gdyby nie była to mała Tesla a znacznie większa planetoida, wówczas takie ryzyko byłoby uznawane za bardzo wysokie. Na szczęście, jak na razie nie znamy żadnej planetoidy, której ryzyko kolizji z Ziemią byłoby tak wysokie.