MRO obserwuje lawinę na Marsie

Sonda Mars Reconnaissance Orbiter sfotografowała lawinę w regionie północnego bieguna Czerwonej Planety.

Misja Mars Reconnaissance Orbiter (MRO) dostarcza od ponad trzynastu lat niesamowitych obrazów Czerwonej Planety. Dzięki kamerze High Resolution Imaging Science Experiment (HiRISE), największemu układowi optycznemu, jaki kiedykolwiek znalazł się poza otoczeniem Ziemi, możliwe jest obserwowanie powierzchni Marsa z rozdzielczością większą od 0,5 metra. Pozwoliło to na detekcję oraz obserwację ciekawych szczegółów na powierzchni Czerwonej Planety: stromych stoków odsłaniających lód, nowych żlebów, nowych kraterów oraz misji kosmicznych.

MRO obserwuje także wydarzenia cykliczne. Jednym z nich są lawiny w rejonach polarnych, które następują na wiosnę na danej półkuli Marsa. W kilku przypadkach MRO uchwycił lawinę jeszcze w trakcie schodzenia! Naukowcy uważają, że lawiny są wywołane wzrostem temperatury po zimie, co destabilizuje lód (przede wszystkim suchy lód, zestalony CO2), co powoduje poluzowanie pyłu, kamieni oraz głazów.

Na uchwyconym w tym roku zejściu lawiny widać dużą ilość pyłu wzbijającego się w marsjańską atmosferę. Długość ruchu lawiny jest szacowana w tym przypadku na około 500 metrów. Jest to dość typowa lawina na Marsie.

Sonda MRO krąży wokół Marsa od 2006 roku. Choć sonda jest nadal w świetnym stanie technicznym pojawia się pytanie czy (i kiedy) ten orbiter zostanie zastąpiony.

Zdjęcie tej lawiny w różnych rozdzielczościach można zobaczyć na stronie University of Arizona.

(UoA)