Zmiany w pierwszej załodze Starlinera

22 stycznia NASA poinformowała o zmianie załogi w debiutanckim locie kapsuły Starliner do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej.

Statek kosmiczny Starliner jest rozwijany przez Boeinga dla NASA od 2010 roku. Pojazd finansowany w ramach programu Commercial Crew Development zakłada zaprojektowanie i zbudowanie nowych kapsuł, wynoszonych amerykańskimi rakietami z terenu USA, transportujących astronautów na pokład Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. W ramach tego programu rozwijana jest też druga konstrukcja, kapsuła Dragon 2 firmy SpaceX. Od zakończenia programu wahadłowców w 2011 roku Amerykanie latają na ISS wyłącznie na pokładzie rosyjskich kapsuł Sojuz.

Pojazd Starliner (znany również pod nazwą CST-100) ma 13 ton masy startowej oraz 11 metrów sześciennych objętości wnętrza. Na orbitę ma być wynoszony na pokładzie rakiety nośnej Atlas V. Pierwszy załogowy lot testowy powinien odbyć się w trzecim lub czwartym kwartale 2019 roku.

W sierpniu 2018 roku NASA formalnie wyznaczyła załogi mające brać udział w pierwszych lotach Starlinera oraz Dragona 2, choć już wcześniej wytypowano czwórkę astronautów, którzy rozpoczęli trening do lotu w obu kapsułach. Jednym z tych wytypowanych osób był Eric Boe, dwukrotny pilot wahadłowca kosmicznego i uczestnik misji STS-126 i STS-133.

Mike Fincke na ISS / NASA

Wraz z Ericiem Boe do pierwszego lotu Starlinera wyznaczeni zostali Chris Ferguson, były astronauta NASA i dowódca ostatniej misji wahadłowca STS-135, a obecnie pracujący dla Boeinga, oraz Nicole Mann z NASA, dla której będzie to pierwszy lot. 22 stycznia NASA poinformowała, że z przyczyn medycznych Eric Boe zostanie zastąpiony przez Mike’a Fincke, doświadczonego astronautę NASA, uczestnika trzech misji kosmicznych, który spędził już ponad rok na orbicie Ziemi. Fincke był członkiem dwóch załóg ISS w 2004 oraz 2008-2009 roku, a po raz ostatni odwiedził ISS podczas przedostatniej misji wahadłowca, STS-134. Boe przejmie teraz rolę Fincka, i zostanie zastępcą dyrektora programu Commercial Crew z ramienia korpusu astronautów.

Pierwotnie pierwszy lot testowy Starlinera miał trwać tylko kilka dni. Misja prawdopodobnie zostanie jednak znacznie wydłużona. W tej chwili amerykańscy astronauci latają na ISS na pokładzie rosyjskich Sojuzów. Formalnie umowa z Rosja kończy się w kwietniu 2019 i prawdopodobnie nie zostanie przedłużona. Jeżeli USA chciałyby dalej współpracować na tym polu z Rosją, to umowę należało odnowić nawet dwa lata wcześniej, ponieważ tyle trwa zbudowanie nowego statku kosmicznego Sojuz, a Amerykanie bardzo chcą uniknąć sytuacji, w której astronauty NASA nie byłoby nawet na moment na pokładzie ISS. Na stacji kosmicznej na stale przebywają załogi od 2000 roku