Egzoplaneta z innej galaktyki w Drodze Mlecznej!

Po raz pierwszy astronomom udało się zarejestrować i potwiedzić istnienie egzoplanety, która powstała w innym miejscu niż nasza Droga Mleczna. Obiekt nosi nazwę HIP 13044 b i krąży wokół gwiazdy, która kilka miliardów lat temu należała do innej galaktyki.

Czy w innych galaktykach znajdują się egzoplanety? W tej chwili wydaje się to być oczywiste, choć dotychczas nie udało się potwierdzić istnienia takich obiektów (choć znane są już przynajmniej dwa przykłady). Dzięki odkryciu egzoplanety HIP 13044 b wiadomo już, że w innych galaktykach znajdują się miliony obcych światów.

HIP 13044 b jest egzoplanetą o masie miminalnej 25% większą od naszego Jowisza. Obiekt krąży wokół swojej gwiazdy macierzystej, HIP 13044, w średniej odległości zaledwie 0,055 AU z czasem około 16,2 dnia. Jest to więc typowy “gorący Jowisz“. Wiek układu HIP 13044 szacowany jest na przynajmniej dziewięć miliardów lat. Wtedy to też ten układ należał do małej galaktyki karłowatej, satelity naszej Drogi Mlecznej.

Około 6-9 miliardów lat temu ta mała galaktyka karłowata została wchłonięta przez Drogę Mleczną. Od tego czasu gwiazdy tamtej galaktyki karłowatej krążą dookoła naszej Galaktyki w tzw. strumieniu Helmi. Dzięki temu wchłonięciu, niektóre z gwiazd tamtej galaktyki, między innymi HIP 13044, przebywają obecnie relatywnie niedaleko naszego Układu Słonecznego.

Odległość pomiędzy Ziemią a HIP 13044 b wynosi około 2000 lat świetlnych. Ta względna bliskość pozwoliła na wykrycie HIP 13044 b za pomocą powszechnie stosowanych technik detekcji egzoplanet.

Warto tu dodać, że oprócz doniesień o odkryciu HIP 13044 b pojawiły się także informacje o kilku innych egzoplanetach. Dziś, 19 listopada 2010 roku, ludzkość zna już ponad 500. potwierdzonych obcych światów. O tym ważnym wydarzeniu napiszemy w ciągu kilkunastu najbliższych godzin.

(ESO)