SOHO 5000!

Kolejny rekord sondy SOHO!

Obserwatorium SOHO odkryło w marcu 2024 pięciotysięczną kometę “muskającą Słońce”.

W pobliżu Słońca dość często przelatują małe odłamki kometarne. W większości te komety należą do rodziny komet Kreutza. Te małe obiekty są prawdopodobnie pozostałością po jednej dużej komecie, która kilkaset lat temu zbliżyła się do Słońca i doświadczyła fragmentacji na drobne odłamki. Typowa średnica takiej komety “muskającej Słońce” to zaledwie kilkadziesiąt metrów, choć zdarzały się większe obiekty, takie jak kometa C/2011 W3 (Lovejoy). Z tego też powodu do połowy lat 90. XX wieku takie obiekty zwykle umykały detekcji – aż do czasu wprowadzenia do służby sondy SOHO (Solar and Heliospheric Observatory).

Co ciekawe, podstawowym zadaniem SOHO jest obserwacja Słońca – badania komet są prowadzone niejako “przy okazji”. Niemniej jednak dzięki sondzie SOHO wiadomo, że tych komet jest bardzo dużo.

Dwudziestego piątego marca 2024 roku Hanjie Tan z Czech odkrył pięciotysięczną kometę sondy SOHO. Ta kometa należy do grupy Marsden – jednej z grup komet, które się zbliżają do Słońca.

5000 komet sondy SOHO! / Credits – ESA, NASA

Poprzednie odkrycia komet SOHO

W sierpniu 2005 roku SOHO 1000 odkrył Toni Scarmato. Pod koniec grudnia 2010 roku polski astronom-amator Michał Kusiak wykrył dwutysięczną kometę SOHO. Prawie pięć lat później tajlandzki astronom-amator Worachate Boonplod odkrył kometę SOHO 3000. Większość odkryć tych obiektów nastąpiła dzięki internetowi i szybkiej publikacji zdjęć z SOHO na stronach NASA. Rekordziści poszukujący komet SOHO poprzez internet odkryli ich ponad sto. Przykładowo, do 2020 roku Norweg Trygve Prestgard odkrył ponad 120 komet ze zdjęć SOHO oraz sond STEREO. Odkrywcą komety SOHO nr 4000 był właśnie Trygve Prestgard w czerwcu 2020 roku.

Polecamy dział słoneczny na Polskim Forum Astronautycznym.

(SOHO)