We Wrocławiu powstanie satelita obserwacyjny ScanSat

Wrocławska firma Scanway otrzymała grant w ramach programu “Szybka Ścieżka” na budowę małego satelity obserwacyjnego o wysokiej rozdzielczości.

ScanSat ma trafić na orbitę o wysokości około 400 km w 2020 roku. Pracę nad sprzętem będą realizowane we Wrocławskim Parku Naukowo-Technologicznym. Satelita będzie budowany przez firmę Scanway, założoną przez absolwentów Politechniki Wrocławskiej, mających za sobą już szereg projektów kosmicznych.

Przykładem jest “kosmiczna wiertarka”, której możliwości zostały zademonstrowane w ramach projektu DREAM (Drilling Experiment for Asteroid Mining). Eksperyment został przetestowany podczas lotu rakietą REXUS 15 marca z kosmodromu Kiruna w Szwecji.

Członkowie zespołu ScanSat / Scanway

ScanSat będzie małym satelitą zbudowanym na bazie CubeSata o trzech jednostkach (tzw 3U). W najszerszej krawędzi satelita będzie miał 34 cm długości. Twórcy z firmy ScanWay zapewniają, że mimo małych rozmiarów możliwości obserwacyjne nie będą ustępować satelitom komercyjnym czy rozwijanym przez rządowe agencje kosmiczne. Do prowadzenia obserwacji zastosowany ma zostać sensor odbierający fale od 350 do 12000 nanometrów w pełni zbudowany przez firmą Scanway.

Projekt rozwijania ScanSata będzie wspierany przez Centrum Badań Kosmicznych PAN, które zostało wyłonione w ramach przetargu do przeprowadzenia:

• testów wibracyjnych w poszukiwaniu częstotliwości rezonansowych oraz testów w zakresie sinus
    i random dla eksperymentalnego czujnika optycznego,
  • testów termicznych eksperymentalnego czujnika optycznego (tzw. testy thermal vacuum cycling),
  • testów kompatybilności elektromagnetycznej (EMC) eksperymentalnego czujnika optycznego

ScanSat to już kolejny projekt satelitarny powstający w Polsce. Pierwszym polskim satelitą był testujący technologie deorbitacyjne PW Sat 1 zrealizowany przez studentów Politechniki Warszawskiej ze wsparciem CBK PAN. Drugim i trzecim satelitą były astronomiczne BRITE-PL LEM i BRITE-PL Heweliusz. Projekt ten był częścią kanadyjsko-austriacko-polskiej konstelacji do prowadzenia obserwacji fotometrycznych.

Następnym polskim satelitą na orbicie będzie studencki PW Sat 2. Celem misji będzie przetestowanie rozwiązań deorbitacyjnych. Satelita zostanie wyniesiony na pokładzie rakiety Falcon 9 na przełomie 2017 i 2018 roku. Jednocześnie w kraju rozwijane są takie projekty kierowane przez Creotech Instruments jak Sat-AIS-PL czy platofrma Hypersat.

1. Dlaczego tylko 400 km? Bez napędu (a w cubesacie 3U obok optyki raczej nie zmieści się napędu) cubesat na tej wysokości zdeorbituje w kilka miesięcy. Niska wysokość wprawdzie da lepsza rozdzielczość przestrzenną, ale nie pokaże jak promieniowanie i czas wpływają na działanie sensora.