Zaprojektowanie i budowa jednego z instrumentów misji heliofizycznej IMAP

Amerykańska agencja kosmiczna NASA podpisała z polskim Ministerstwem Nauki i Szkolnictwa Wyższego umowę na udział instytutu CBK PAN w zaprojektowaniu i budowie jednego z instrumentów misji heliofizycznej IMAP.

Misja IMAP (Interstellar Mapping and Acceleration Probe) ma się rozpocząć nie wcześniej niż w lutym 2025 roku. Celem tej misji będzie prowadzenie obserwacji i zbiór danych umożliwiających budowę modelu heliosfery słonecznej, czyli między innymi interakcji wiatru słonecznego z lokalnym środowiskiem galaktycznym.

Układ Słoneczny chroniony jest przed bardziej niebezpiecznym promieniowaniem kosmicznym właśnie przez heliosferę Słońca. Agencja NASA postawiła sobie za cel zbadanie wpływu heliosfer gwiazd na możliwości występowania warunków sprzyjających powstawaniu życia w układach. Zgromadzona wiedza może też być wykorzystana w bezpiecznym przeprowadzeniu załogowych misji kosmicznych na Księżyc i Marsa.

Podpisana 30 grudnia 2020 roku umowa pomiędzy agencją NASA a polskim Ministerstwem Nauki i Szkolnictwa Wyższego dotyczy zaprojektowania i zbudowania jednego z dziesięciu instrumentów sondy IMAP o nazwie GLOWS. Będzie to pierwsza taka sytuacja, kiedy Polska dostarczy agencji NASA cały instrument a nie tylko wybrany komponent. Wykonawstwo przypadnie Centrum Badań Kosmicznych PAN.

GLOWS umożliwi prowadzenie obserwacji i mapowanie najbliższego, astronomicznego otoczenia Ziemi poprzez rejestrowanie światła odbijającego się od cząstek wodoru. Obserwacja tej poświaty (z ang. glow) zdradzi informacje dotyczące wariacji pomiędzy wodorem z wiatru słonecznego a tym wodorem, który pochodzi z przestrzeni międzygwiezdnej.

(NASA/CBK PAN)