Koniec misji CRS-22

Koniec kolejnej regularnej misji zaopatrzeniowej pojazdu Dragon.

Dziesiątego lipca zakończyła się misja zaopatrzeniowa CRS-22 pojazdu Dragon firmy SpaceX. Z pokładu ISS na Ziemię powróciły cenne próbki z eksperymentów naukowych.

Do startu rakiety Falcon 9 z kapsułą Dragon 2 doszło 3 czerwca 2021 o godzinie 19:29 CEST. Start odbył się z wyrzutni LC-39A na Florydzie. Lot przebiegł prawidłowo i ten “bezzałogowy Smok” znalazł się na prawidłowej orbicie. Celem misji była Międzynarodowa Stacja Kosmiczna (ISS).

Dwa dni później Dragon dotarł  do ISS. Cumowanie do zenitalnego węzła modułu Harmony. Cumowanie przebiegło bez problemów i nastąpiło o 11:09 CEST.

Przez kolejny miesiąc Dragon pozostawał przyłączony do ISS. Pojazd dostarczył na Stację łącznie 3328 kg ładunku, w tym materiały do badań naukowych, części zapasowe, sprzęt do spacerów kosmicznych, zapasy dla astronautów oraz zestaw paneli słonecznych iROSA. Ten zestaw paneli został zainstalowany podczas spaceru EVA-76, który nastąpił 25 czerwca.

Na pokładzie Dragona znalazło się także kilka zminiaturyzowanych satelitów formatu CubeSat, które w najbliższych tygodniach będą zwalniane (lub też “orbitowane”) z pokładu Stacji.

Pod koniec misji do Dragona zainstalowano łącznie ponad 2400 kg ładunku, który był na tyle ważny, że powinien wrócić na Ziemię. Był to między innymi element z eksperymentu reaktora katalitycznego, część zestawu procesowania (dystylacji) moczu astronautów, a także zasobnik-habitat dla gryzoni, który powróci na ISS w 2022 roku.

Odcumowanie Dragona od ISS – misja CRS-22 / Credits – NASA TV

Misja CRS-22 zakończyła się wodowaniem u wybrzeży Florydy 10 lipca. NASA zadecydowała o opóźnieniu końca misji o 2 dni z uwagi na szalejący huragan Elsa, który pogorszył warunki w rejonie wodowania. Ostatecznie wodowanie, które nastąpiło 10 lipca o 05:29CEST, przebiegło bez problemów.

Kolejna misja zaopatrzeniowa firmy SpaceX, CRS-23, planowana jest na 18 sierpnia.

(PFA, NASA)