Przeprowadzka załogowego Smoka

W poniedziałek 5 kwietnia doszło do relokacji załogowej kapsuły Dragon 2 do zenitalnego węzła cumowniczego modułu Harmony.

Wykonana 5 kwietnia relokacja pojazdu Dragon 2 (Crew Dragon) to etap przygotowań do kolejnego amerykańskiego lotu załogowego. “Przeprowadzka” pojazdu Dragon 2 nastąpiła bez problemów.

Start załogowej misji Crew-1 nastąpił 16 listopada 2020 o godzinie 01:27 CET. Rakieta Falcon 9 poderwała się z wyrzutni LC-39A na Florydzie, tej samej z której wcześniej loty rozpoczynały wahadłowce kosmiczne i mocno zmodyfikowanej na potrzeby załogowych lotów SpaceX. Lot na niską orbitę okołoziemską przebiegł prawidłowo i po około 9 minutach Dragon 2 znalazł się na wstępnej orbicie. Dzień później, 17 listopada, Dragon dotarł do celu swojej misji – Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS). Cumowanie nastąpiło o godzinie 05:01 CET.

Astronauci misji Crew-1 weszli w skład Ekspedycji 64 na ISS. Przez kolejne miesiące astronauci wykonywali szereg eksperymentów naukowych oraz spacery kosmiczne.

Piątego kwietnia 2021 nastąpiła relokacja tego egzemplarza Załogowego Smoka do zenitalnego węzła cumowniczego modułu Harmony. Jest to etap przygotowań do kolejnej misji pojazdu Dragon 2, zaplanowanej obecnie na 22 kwietnia. Astronauci tej kolejnej misji o oznaczeniu Crew-2 dotrą do ISS zanim zakończy się misja Crew-1 – stąd też była potrzebna relokacja.

Relokacja Załogowego Smoka – misja Crew-1 / Credits – NASA

Była to pierwsza relokacja Dragona 2. Operacja przebiegła bez problemów. W trakcie relokacji astronauci misji Crew-1 przebywali we wnętrzu pojazdu Dragon 2. Astronauci byli także ubrani w skafandry kosmiczne.

Relokacja do zenitalnego węzła cumowniczego modułu Harmony / Credits – NASA TV

Misja Crew-1 jest komentowana w wątku na Polskim Forum Astronautycznym. Polecamy także wątek dotyczący Międzynarodowej Stacji Kosmicznej.

(PFA, NASA TV)