Start MS-22 i Crew-5, koniec MS-21 i Crew-4

Rotacja załóg na ISS

Koniec września i pierwsza połowa października przyniosła rotację załóg na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS).

Koniec Sojuza MS-21 i lot Sojuza MS-22

Misja Sojuz MS-21 zaczęła się 18 marca 2022 – już po rozpoczęciu rosyjskich działań wojennych w Ukrainie. Na pokładzie tego Sojuza znalazła się trójka rosyjskich kosmonautów: Oleg Artiemjew, Denis Matwiejew i Siergiej Korsakow. Jest to pierwszy w pełni rosyjski długoterminowy lot na ISS – we wszystkich wcześniejszych lotach długoterminowych uczestniczyła przynajmniej jedna osoba z innego państwa.

Misja Sojuza MS-21 na ISS zakończyła się 29 września 2022 o godzinie 12:57. Lądowanie w stepach Kazachstanu przebiegło prawidłowo.

Koniec misji Sojuz MS-21 / Credits – NASA TV

Zanim Sojuz MS-21 powrócił na Ziemię rozpoczęła się misja Sojuza MS-22. Start tej rosyjskiej misji załogowej nastąpił 21 września 2022 o godzinie 15:54 CEST z Bajkonuru. Załoga składa się z dwóch Rosjan: Siergieja Prokopiewa i Dmitrija Pietielina oraz Amerykanina Francisco Rubio.

Start misji Sojuz MS-22 / Credits – Roskosmos

Koniec Crew-4 i początek Crew-5

Podobnie jak w przypadku misji Sojuzów, w pierwszej połowie października 2022 nastąpiła rotacja załóg za pomocą pojazdu Dragon 2.

Czternastego października 2022 o godzinie 22:55 CEST wodowaniem zakończyła się misja Crew-4. Załogę misji Crew-4 stanowili:

• Kjell Lindgren (NASA)
  • Robert Hines (NASA)
  • Samantha Cristoforetti (ESA)
  • Jessica Watkins (NASA)

Misja Crew-4 zaczęła się 27 kwietnia 2022. W trakcie tej misji doszło m.in. do rosyjsko-europejskiego spaceru kosmicznego, w którym wzięła udział Samantha Cristoforetti.

Koniec misji Crew-4 / Credits – SpaceX

Zanim zakończyła się misja Crew-4, ku ISS wybrała się misja Crew-5. Skład tej misji to:

• Nicole Aunapu Mann (NASA)
  • Josh A. Cassada (NASA)
  • Koichi Wakata (JAXA)
  • Anna Kikina (Roskosmos)

Co ciekawe, w tym locie – oprócz astronauty JAXA – wszyscy są nowicjuszami. Z kolei Wakata odbywa już swój piąty lot na orbitę. Anna Kikina jest z kolei pierwszym obywatelem Rosji od czasów misji STS-113 (listopad/grudzień 2002), który dotarł na orbitę za pomocą statku kosmicznego zbudowanego w USA.

Start misji Crew-5 / Credits – SpaceX

Misja Crew-5 pozostanie na ISS do marca 2023.