JWST – 12% szans na start w terminie?

Nowy raport GAO sugeruje, że NASA nie dotrzyma aktualnie zaplanowanego terminu startu kosmicznego teleskopu JWST.

Prace nad Kosmicznym Teleskopem Jamesa Webba (JWST) rozpoczęły się w 1996 roku. Pierwotną datą startu był 2007 rok. Aktualnie przewiduje się, że JWST wystartuje na początku 2021 roku. Oczywiście koszt zbudowania JWST także wzrósł – aktualnie jest to prawie 10 miliardów USD, wliczając start oraz pięć lat prac w kosmosie.

Jak to możliwe, że projekt teleskopu kosmicznego ma aż 14 lat opóźnienia? Częściową odpowiedzią są wymagania stawiane temu teleskopowi oraz ograniczenia współczesnych rakiet nośnych. Prace nad tymi elementami wymagały wielu lat prac badawczych oraz rozwojowych. W szczególności dużym wyzwaniem okazało się wykonanie luster JWST – zupełnie innego typu niż to, które jest zainstalowane na pokładzie kosmicznego teleskopu Hubble. W jednym z naszych poprzednich artykułów na temat JWST przedstawiliśmy techniczne wyzwania, jakie trzeba było rozwiązać podczas projektowania i budowy tego kosmicznego obserwatorium – ich konsekwencją jest przedłużający się okres budowy, testów i modyfikacji.

Pod koniec stycznia 2020 biuro GAO, czyli amerykański odpowiednik Najwyższej Izby Kontroli opublikował raport na temat postępów prac przy JWST. Choć GAO zauważyło wyraźny postęp prac od czasu swojego poprzedniego raportu dotyczącego JWST (sprzed prawie roku), to i tak dostrzega duże ryzyko kolejnych opóźnień. Aktualnie GAO daje jedynie 12% szans na start JWST w marcu 2021. Jednocześnie wydaje się prawdopodobne, że koszt przygotowania JWST do startu wzrośnie o kolejne kilkaset milionów dolarów.

NASA zamierza zaktualizować datę startu JWST wiosną tego roku.

Tymczasem trwają testy JWST. W październiku 2019 przeprowadzono udane testy osłony słonecznej tego teleskopu. Był to ważny etap w przygotowaniach do startu, gdyż jeden z poprzednich testów rozkładania osłony nie zakończył się pełnym sukcesem. Wcześniej (w sierpniu 2019) złożono cały teleskop JWST, który przed tą operacją składał się z dwóch podstawowych części. W zeszłym roku wykonano także testy rozkładania wtórnego lustra oraz bardzo ważne testy termiczno-próżniowe.

Nagrania JWST z rozłożoną osłoną słoneczną / Credits – James Webb Space Telescope (JWST)

Misja JWST jest komentowana w wątku na Polskim Forum Astronautycznym.

(GAO, NASA, PFA)