Drobne uszkodzenia żagla PW-Sat 2

Na rozłożonym żaglu satelity PW-Sata 2 zauważono drobne uszkodzenia.

Czwarty polski, a zarazem drugi studencki satelita PW-Sat 2 został wyniesiony na orbitę 3 grudnia 2018 roku za pomocą rakiety Falcon 9. Start przebiegł prawidłowo i satelita rozpoczął nadawanie sygnału, który został odebrany przez wiele stacji naziemnych na całym świecie oraz w Polsce

Jeszcze przed końcem roku nastąpiło rozłożenie żagla. Jest to ostatni eksperyment misji satelity PW-Sat 2. Zespół misji poinformował o udanym rozłożeniu żagla m.in. na Twitterze, gdzie pokazano również zdjęcie. Wcześniej kamera inżynieryjna wykonała również fotografie Ziemi – pierwsze wykonane z polskiego satelity.

Otwarcie żagla deorbitacyjnego PW-Sata 2 / Credits –Studenckie Koło Astronautyczne PW

Na początku 2019 roku zespół PW-Sat 2 zaprezentował zdjęcia żagla. Na tych zdjęciach można zobaczyć drobne uszkodzenia żagla. Zauważalne są m.in. dziury w żaglu. Można spekulować, że uszkodzenia są wynikiem przebicia przez drobne “kosmiczne śmieci” lub też są wynikiem kilku czynników: wcześniejszych przetarć i wpływu promieniowania kosmicznego.

PW-Sat 2 to projekt studenckiego satelity realizowany przez Studenckie Koło Astronautyczne Politechniki Warszawskiej ze wsparciem Centrum Badań Kosmicznych PAN. Podobnie jak PW-Sat 1, pierwszy polski satelita, PW-Sat 2 będzie testował sposoby szybkiej deorbitacji.

PW-Sat 2 to nanosatelita o standardzie CubeSat 2U (czyli dwóch jednostek o rozmiarach 10 x 10 x 11,35 cm). Celem misji jest rozłożenie żagla deorbitacyjnego, który zwiększając znacznie powierzchnie satelity, przyśpieszy jego hamowanie atmosferyczne i docelowo wejście w atmosferę.

Misja PW-Sat 2 jest komentowana w wątku na Polskim Forum Astronautycznym.

(PW-Sat 2, PFA)

1. Nie jest to czysto Polski satelita..
    Naszej produkcji jest jedynie moduł zasilania i soft reszta złożona z klocków zakupionych w całości..

2. Podczas prac nad PW-Satem (jedynka) miałem okazję przyglądać się (i pomagać) jak kolega robił testy różnych koncepcji żagla. Sam też miałem okazję do eksperymentów z materiałem z którego wykonany jest żagiel.
    Przy wyższych temperaturach materiał żagla potrafi się kurczyć (podobnie jak torebka foliowa) i marszczyć.
    Moim zdaniem – bazując na moich doświadczeniach – jesteśmy świadkami dość znacznego rozgrzania materiału żagla od promieniowania słonecznego. Zwrócić należy uwagę na to, iż na zdjęciu widać iż żagiel jest bardzo napięty. Co naturalnie wprowadza duże naprężenia i może powodować przerwanie struktury żagla.
    A to – moim zdaniem – wniosek na to, iż żagiel mocno się nagrzewa – choć nie potrafię teraz podać konkretnej temperatury. Na pewno możemy mówić o temperaturach rzędu 150 i więcej stopni. Mniej więcej powyżej tej wartości (ale znów – nie pamiętam dokładnej wartości) materiał żagla potrafił się kurczyć i marszczyć.

Pozdrawiam
    Maciek
    MURB Space

3. ,,Można spekulować, że uszkodzenia są wynikiem przebicia przez drobne “kosmiczne śmieci” lub też są wynikiem kilku czynników: wcześniejszych przetarć i wpływu promieniowania kosmicznego.”

Promieniowanie kosmiczne dałoby aż takie efekty w ciągu tygodnia-dwóch od otwarcia? Podobnie sprawa śmieci – przecież kosmos nie jest aż tak zaśmiecony, by tak mały żagiel w tak krótkim czasie miał aż takie uszkodzenia…

• Krzysztof Kanawka on

Zgadzam się – opcji uszkodzenia może być więcej. Co do śmieci kosmicznych – trudno tutaj określić, choć w przeszłości zdarzały się szybkie uszkodzenia od śmieci – i to właśnie małych satelitów!