Cheops: nowa misja egzoplanetarna ESA

ESA zapowiada na 2017 rok nową misję badającą planety pozasłoneczne – Cheops.

CHaracterising ExOPlanets Satellite, czyli satelita opisujący egzoplanety, w skrócie Cheops, to nowa mała misja naukowa ogłoszona w ostatni piątek przez Europejską Agencję Kosmiczną.

Satelita będzie badał pobliskie gwiazdy o których wiadomo już, że posiadają układy planetarne. Poprzez precyzyjny pomiar jasności gwiazd, niemożliwy do osiągnięcia przy obserwacjach z Ziemi, satelita będzie próbował zdobyć jak najwięcej informacji o planetach przechodzących przez tarczę swoich gwiazd centralnych. Dzięki temu będzie można próbować wyznaczyć promień planet i jej masę, a z tych wielkości również ich gęstość. Informacja o gęstości będzie zaś wskazówką co do budowy wewnętrznej. Misja ma skupiać się na planetach o wielkościach zbliżonych od rozmiary Ziemi do Neptuna.

Cheops ma być prekursorem nowej klasy małych misji naukowych ESA – tanich i szybkich w realizacji, a jednocześnie trafiające w bieżące zainteresowania społeczności naukowej. Wybrano ją spośród 26 propozycji jakie w zebrano w marcu tego roku. Jego start zapowiedziano na 2017 roku. Statek trafi na orbitę okołoziemską, synchroniczną ze Słońcem, o wysokości ok. 800 kilometrów. Planowany czas misji to 3,5 roku. Głównym partnerem ESA w tym projekcie będzie Szwajcaria.