Najodleglejsza znana czarna dziura

Za pomocą teleskopu Subaru znaleziono supermasywną czarna dziurę w odległości aż 12.8 miliardów lat świetlnych. Jest to najodleglejszy znany obiekt tego rodzaju.

Masa czarnej dziury jest oceniana na miliard mas Słońca. Znajduje się w galaktyce o wielkości porównywalnej z Drogą Mleczną. Jest to dosyć zaskakujące. Raczej nie spodziewano się występowania tak dużych galaktyk w okresie kiedy wiek Wszechświata wynosił tylko 1/16 wieku obecnego. Czarna dziura i jej galaktyka musiały więc powstać bardzo szybko we wczesnym Wszechświecie.

Mechanizm powstawania supermasywnych czarnych dziur jest słabo poznany. Jednen ze scenariuszy zakłada, że czarna dziura taka powstaje na skutek zlana się kilku czarnych dziur o masach pośrednich. Następnie szybko powiększa swoją masę zbierając materię z otoczenia.

Odkrycia dokonano za pomocą nowych detektorów CCD czułych na bliską podczerwień będących częścią wyposażenia kamery Suprime-Cam na teleskopie Subaru na Mauna Kea. Jednym z pierwszych celów obserwacji za ich pomocą była czarna dziura QSO (CFHQSJ2329-0301). Wysoka czułość detektorów pozwoliła na stwierdzenie, że 40% emisji przy długości fali 9100 angstremów pochodzi z galaktyki macierzystej, a 60% z chmur gazu naświetlanych przez czarą dziurę w jej centrum. Można powiedzieć, że czarna dziura i jej galaktyka powstały razem. Odkrycie to otwiera nowe drogi dla badań koewolucji galaktyk i supermasywnych czarnych dziur.

Źródło: