Udany początek misji AX-1

Pierwsza prywatna misja do ISS!

Ósmego kwietnia rozpoczęła się misja załogowa Axiom-1 (AX-1). Dzień później pojazd Dragon dotarł do ISS.

Start misji AX-1 nastąpił 8 kwietnia 2022 o godzinie 17:17 CEST z wyrzutni LC-39A na Florydzie. W tej prywatnej załogowej misji kosmicznej uczestniczą:

• Michael López-Alegría (USA)
  • Larry Connor (USA)
  • Eytan Stibbe (Izrael)
  • Mark Pathy (Kanada)

Poza Michaelem López-Alegría (były astronauta NASA), dla którego jest to piąty lot na orbitę, wszyscy pozostali uczestnicy misji AX-1 to nowicjusze. Warto tu zauważyć, że Eytan Stibbe jest drugim Izraelczykiem w kosmosie – pierwszym był Ilan Ramon (uczestnik misji STS-107).

Start misji AX-1 / Credits – SpaceX

Pojazd załogowy Dragon 2 (nazwa tego egzemplarza Endeavour) już po raz trzeci znalazł się na orbicie. Poprzednie misje pojazdu Endeavour to Demo-2 oraz Crew-2.

Dzień po starcie Dragon 2 Endeavour dotarł do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS). Tym razem pojazd przycumował do zenitalnego węzła na module Harmony. Cumowanie nastąpiło 9 kwietnia o godzinie 14:29 CEST.

Dragon pozostanie na ISS do 17 kwietnia. Choć jest to misja prywatna, uczestnicy wyprawy AX-1 zaplanowali szereg badań naukowych na pokładzie ISS.

Czternaście osób na orbicie

Wraz ze startem misji AX-1 na orbicie znajduje się łącznie 14 osób: 11 na ISS oraz 3 na chińskiej stacji Tiangong. Jest to nowy rekord w ilości osób jednocześnie przebywających na orbicie. Oczywiście, warto tu dodać, że aktualny rekord “w kosmosie” wynosi 19 osób – stało się to 11 grudnia 2021. W przypadku tamtego rekordu sześć osób uczestniczyło w misji suborbitalnej, czyli krótkiego skoku ponad umowną granicę atmosfery Ziemi.

(PFA, NASA)