19 osób w kosmosie (11.XII.2021)

Nowy rekord ilości w kosmosie, choć nie do końca!

Jedenastego grudnia 2021 roku przez kilka chwil w kosmosie przebywało łącznie 19 osób. Czy jest to nowy rekord? “Nie do końca”.

Aktualnie wokół Ziemi krążą dwie stacje kosmiczne: ISS (Międzynarodowa Stacja Kosmiczna) oraz chiński moduł Tianhe-1 – początek nowej stacji orbitalnej Tianhe. Na tych dwóch stacjach przebywa łącznie 13 astronautów (stan na 11 grudnia 2021):

Łącznie jest to dziesięcioro kosmonautów. Do ISS w dniu 8 grudnia 2021 dotarł Sojuz MS-20 z następującą załogą:

• Aleksandr Misurkin
  • Yusaku Maezawa
  • Yozo Hirano

Misja Sojuz MS-20 ma charakter komercyjny: Yusaku Maezawa jest japońskim miliarderem, który opłacił tę misję ( Yozo Hirano jest filmowcem, który dokumentuje wyprawę Maezawy na orbitę). Misja Sojuz MS-20 zakończy się 20 grudnia 2021.

Sojuz MS-20 – cumowanie do ISS (8 grudnia 2021) / Credits – NASA Video

Łącznie zatem do 20 grudnia na orbicie będzie przebywać 13 astronautów. Do tej “kosmicznej grupy” 11 grudnia 2021 “na chwilę” dołączyła załoga lotu suborbitalnego Blue Origin NS-19. Załogę tego lotu stanowili:

• Laura Shepard Churchley
  • Michael Strahan
  • Dylan Taylor
  • Evan Dick
  • Lane Bess
  • Cameron Bess

Była to pierwsza misja firmy Blue Origin, w której jednocześnie wzięło udział 6 załogantów. W trakcie misji NS-19 pojazd sięgnął pułapu 107 km – została zatem przekroczona Linia Kármána, czyli umowna granica pomiędzy atmosferą Ziemi a “kosmosem”. Misja NS-19, od startu do lądowania, trwała 10 minut, a pobyt ponad wysokością 100 km trwa kilkadziesiąt sekund.

Zapis misji NS-19 / Credits – Blue Origin

Czy to rekord?

Łącznie zatem “przez chwilę” 11 grudnia 2021 w kosmosie przebywało 19 osób. Jest to nowy rekord – wcześniejszy wynosił 14 osób i został ustanowiony w dniach 20 lipca 2021 oraz pomiędzy 16 a 17 września 2021 (w tym pierwszym przypadku stało się to za sprawą misji NS-16, także suborbitalnej, zaś w drugim przypadku był to rekord całkowicie za sprawą misji orbitalnych).

Czy był to rekord? Odpowiedzieć można: i tak i nie! Wiele statystyk nie uwzględnia lotów suborbitalnych za prawdziwe misje kosmiczne (za wyjątkiem pierwszych lotów programu Mercury oraz misji Sojuz 18a) – uwzględniane są tylko loty załogowe. Z tej perspektywy 11 grudnia “w kosmosie” przebywało 13 osób.

Uwzględniając tylko Linię Kármána wówczas z pewnością 11 grudnia “w kosmosie” znalazło się aż 19 osób. Z czasem takich sytuacji będzie coraz więcej, gdyż pojazd firmy Blue Origin o nazwie New Shepard regularnie wykonuje loty załogowe z pasażerami na pokładzie i w najbliższych latach można się spodziewać większej częstotliwości lotów.

W 2022 roku możemy zobaczyć kolejny rekord w jednoczesnej ilości osób na orbicie – jeśli dojdzie do wymiany załóg chińskich astronautów na stacji Tiangong.