Koniec misji SpX-DM2

Drugiego sierpnia zakończyła się pierwsza misja załogowa kapsuły Dragon 2. Na Ziemię powrócili astronauci Robert Behnken oraz Douglas Hurley.

Trzydziestego maja 2020 roku o godzinie 21:22 CEST rozpoczęła się pierwsza załogowa misja pojazdu Dragon 2 (Crew Dragon lub Dragon Crew). Oznaczenie tej misji to SpX-DM2. W misji biorą udział astronauci NASA Robert Behnken oraz Douglas Hurley. Dziewiętnaście godzin po starcie Dragon 2 dotarł do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS).

Przed startem misji NASA przedstawiała długość tej wyprawy w zakresie od kilkunastu dni aż do około 115 dni. Ponieważ jest to misja testowa, w którym testowany jest także sprzęt kapsuły, jej oprogramowanie oraz procedury, poszczególne elementy całego lotu są bacznie monitorowane. Niemniej jednak już przed 10 czerwca NASA ustaliła, że misja SpX-DM2 zakończy się na początku sierpnia. Wcześniejsze zakończenie misji może nastąpić jedynie w przypadku ryzyka awarii ważnych elementów kapsuły Dragon 2 lub też prognozy złej pogody dla wodowania pojazdu. Ostatecznie NASA wybrała 2 sierpnia jako koniec misji SpX-DM2.

SPX-DM2 – koniec misji

W nocy z 1 na 2 sierpnia nastąpił koniec misji SpX-DM2 na ISS. 2 sierpnia o godzinie 01:35 CEST kapsuła Dragon 2 odłączyła się od Stacji, po czym wykonała okrążenie dookoła tego kompleksu orbitalnego i rozpoczęła się oddalać. Swobodny lot Dragona 2 na orbicie dookoła Ziemi trwał około 19 godzin.

Dragon 2 opuszcza ISS / Credits – NASA TV
Ujęcie tuż po odłączeniu Dragona 2 od ISS - 2 sierpnia 2020 / Credits - NASA TV
Ujęcie tuż po odłączeniu Dragona 2 od ISS – 2 sierpnia 2020 / Credits – NASA TV

Drugiego sierpnia 2020 o godzinie 19:51 CEST nastąpiło odrzucenie sekcji nieciśnieniowej Dragona. Następnie, o godzinie 20:08 CEST zakończył się jedenastominutowy (i 22 sekundowy) manewr deorbitacyjny kapsuły Dragon 2. Ten manewr spowolnił kapsułę o 70 m/s, co pozwoliło jej “zahaczyć” o atmosferę naszej planety. Manewr deorbitacji nastąpił nad południowym Pacyfikiem.

Podczas schodzenia z orbity astronauci zaraportowali przeciążenie ok 3,5 g. Na pięć minut przed wodowaniem kapsuła została uchwycona przez kamery na samolocie zwiadowczym NASA. O godzinie 20:45 zostały otwarte pierwsze spadochrony kapsuły Dragon, zaś minutę później – otwarto cztery główne spadochrony.

Moment wodowania – misja SpX-DM2 / Credits – NASA TV

Wodowanie nastąpiło o godzinie 20:48 CEST. Wodowanie Dragona 2 nastąpiło na Zatoce Meksykańskiej, w pobliżu miasta Pensacola (północna część stanu Floryda). NASA postanowiła sprowadzić Dragona na Zatokę Meksykańską, gdyż u wschodniego wybrzeża Florydy szaleje właśnie huragan (lub sztorm tropikalny). Ten tropikalny ośrodek burzowy uniemożliwił bezpiecznie lądowanie w pobliżu Kennedy Space Center (KSC).

Tuż po wodowaniu astronauci poinformowali, że cały proces powrotu na Ziemię znieśli bardzo dobrze. Około 30 minut po wodowaniu kapsuła została podniesiona z wody i umieszczona na statku “Go Navigator”.

Kapsuła Dragon 2 na pokładzie statku – SpX-DM2 / Credits – NASA TV

SpX-DM2 – pobyt na ISS

Astronauci misji SpX-DM2 weszli w skład Ekspedycji 63. na ISS. W czerwcu oraz lipcu Robert Behnken wraz z przebywającym od kwietnia na Stacji Christopherem Cassidy wykonali łącznie cztery spacery kosmiczne (EVA) o oznaczeniach EVA-65, EVA-66, EVA-67 i EVA-68. Celem tych czterech spacerów była modernizacja części systemu zasilania i magazynowania energii elektrycznej Stacji – wykonano wymianę akumulatorów na nowe na elemencie S6 kratownicy ISS.

Jedno z ujęć ze spaceru EVA-68 / Credits - NASA
Jedno z ujęć ze spaceru EVA-68 / Credits – NASA

Ponadto, astronauci misji SpX-DM2 wykonali serię eksperymentów naukowych, dostarczyli ładunek (próbki naukowe, sprzęt zapasowy itp.) na Stację oraz powrócili z pewną ilością próbek oraz zużytego sprzętu na Ziemię.

Udany koniec misji SpX-DM2 to pierwszy krok w nowej erze lotów załogowych na niską orbitę okołoziemską (LEO). W najbliższych latach duża część lotów załogowych będzie wykonywana przez komercyjnych operatorów, nie zaś przez rządowe agencje kosmiczne. Otwiera to drogę do powszechniejszych lotów załogowych na LEO i szerszego wykorzystania potencjału niskiej orbity okołoziemskiej.

Misja SpX-DM2 jest komentowana w wątku na Polskim Forum Astronautycznym.

(PFA, NASA TV)