Dwie planety w układzie Gliese 887

Zaledwie 11 lat świetlnych od Układu Słonecznego znajduje się czerwony karzeł Gliese 887. Wokół niego wykryto i potwierdzono dwie planety pozasłoneczne typu “super-Ziemia”.

Gwiazda Gliese 887 (jedno z innych oznaczeń to Lacaille 9352) to czerwony karzeł, znajdujący się około 10,7 roku świetlnego od Układu Słonecznego. Masa tej gwiazdy to nieco mniej od połowy masy Słońca. Jasność Gliese 887 na ziemskim niebie to około +7,3 magnitudo – za mało, by zobaczyć tę gwiazdę gołym okiem. Wiek tej gwiazdy jest podobny do wieku Słońca – około 4,6 miliarda lat.

W 2020 roku, za pomocą instrumentu High Accuracy Radial Velocity Planet Searcher (HARPS), znajdującego się w obserwatorium La Silla w Chile, wykryto i potwierdzono istnienie dwóch egzoplanet krążących wokół Gliese 887. Te planety otrzymały oznaczenia Gliese 887 b i Gliese 887 c. Oba obiekty są typu “super-Ziemia” i ich szacowane masy to odpowiednio 4,2 i 7,6 masy Ziemi. Jest zatem możliwe, że Gliese 887 c jest bardziej “mini-Neptunem” niż skalistym obiektem. Obie planety krążą bardzo blisko swej gwiazdy, zbyt blisko, by woda mogła się utrzymać w ciekłym stanie.

Ponadto, jest możliwe, że w tym układzie krąży jeszcze jedna planeta pozasłoneczna. Ten obiekt czeka na potwierdzenie. Co ciekawe, ta trzecia egzoplaneta zdaje się krążyć wewnątrz ekosfery gwiazdy Gliese 887. Do potwierdzenia tej trzeciej egzoplanety potrzeba jednak dalszych obserwacji.

Aktualnie katalog planet pozasłonecznych zawiera już 4280 obiektów. Od początku 2020 roku astronomowie poinformowali o wykryciu około 120 wcześniej nieznanych “obcych światów”. (Słowo “około” jest tutaj celowe – w wyniku dalszych obserwacji i wyliczeń niektóre obiekty często zmieniają swój status, w tym te wykryte w poprzednich latach, zatem zwykle trudno precyzyjnie ustalić ilość odkryć. )