Ćwiczenia na pokładzie ISS

Jak wyglądają typowe ćwiczenia fizyczne astronautów na pokładzie Międzynarodowej Stacji Kosmicznej?

Załogowe misje kosmiczne, w szczególności te o długości kilku miesięcy, są dużym wyzwaniem dla ludzkiego organizmu. Astronauci dużo trenują przed, w trakcie oraz po zakończeniu misji. Przykładowy trening przed misją załogową zaprezentowaliśmy w jednym z naszych poprzednich artykułów na przykładzie amerykańskiego astronauty Michaela Hopkins’a.

Europejski astronauta Luca Parmitano, obecnie przebywający na ISS, prezentuje na poniższym nagraniu typowe ćwiczenia fizyczne na pokładzie ISS. W tym nagraniu wykorzystano ujęcia z ćwiczeń innych europejskich astronautów: Samanthy Cristoforetti oraz Alexandra Gersta.

Ćwiczenia na ISS / Credits – European Space Agency, ESA

Można się spodziewać, że w przyszłości, podczas pierwszych misji załogowych poza bezpośrednie otoczenie Ziemi, wzrośnie intensywność ćwiczeń fizycznych astronautów. Misja załogowa na Czerwoną Planetę będzie trwać prawdopodobnie około dwóch lat, z czego nawet 18 miesięcy zostanie spędzone w warunkach mikrograwitacji. Misja załogowa z pewnością będzie odbywać się w mniejszej objętości niż ta, która jest dostępna dziś na ISS. Astronauci muszą być w dobrej formie przed lądowaniem na Marsie. Dlatego też ćwiczenia na pokładzie ISS są przydatne także z naukowego punktu – dane z tych zajęć są podstawą do opracowania przyszłych zestawów zajęć ruchowych oraz sprzętu do ćwiczeń.