Nieoficjalne daty załogowych startów Dragona 2 i CST-100

Pojawiły się nieoficjalne daty pierwszy załogowych startów pojazdów CST-100 Starliner i Dragon 2.

Po latach opóźnień wiele wskazuje na to, że w tym roku zostaną przeprowadzone pierwsze załogowe misje nowej generacji statków orbitalnych: Dragon 2 oraz CST-100. Oba pojazdy w 2019 roku wykonały swoje pierwsze (jeszcze bezzałogowe) misje orbitalne – w pełni udaną w przypadku Dragona 2 i częściowo udaną kapsuły CST-100 Starliner. W przypadku kapsuły CST-100 pojawiły się pytania, czy NASA nie zdecyduje się przeprowadzić jeszcze jednego testu bezzałogowego tego pojazdu.

Kapsuła Dragon 2 cumuje do ISS – misja SpX-DM1 (3 marca 2019) / Credits – NASA Video
Podsumowanie pierwszego testu kapsuły CST-100 / Credits – NASA Video

Pod koniec stycznia 2020 pojawiły się pierwsze nieoficjalne informacje co do dat pierwszych lotów załogowych Dragona 2 i CST-100. Z doniesień wynika, że pierwszy na orbitę z astronautami ma się wybrać kapsuła Dragon 2 – start powinien nastąpić najwcześniej 5 maja. (Oznaczenie tej misji to SpX – DM2). Czas trwania tej misji ma wynieść około 6 tygodni. Pierwszy lot ze stałą załogą na Międzynarodową Stację Kosmiczną (ISS) ma nastąpić najwcześniej około 30 lipca.

Z kolei pierwszy lot załogowy kapsuły CST-100 powinien nastąpić nie wcześniej niż 20 maja. Z dostępnych informacji wynika, że NASA nie wymaga drugiego bezzałogowego testu tej kapsuły.

Powyższe daty są “nie wcześniej niż”, co oznacza, że możliwe (i prawdopodobne) są opóźnienia. Jest raczej pewne, że misje załogowe obu kapsuł będą przebiegać oddzielnie od siebie i raczej nie będą się na siebie “nakładać”.

Prawdopodobnie w lutym NASA oficjalnie poinformuje o swoich decyzjach oraz wstępnych datach.

Misja SpX-DM2 jest komentowana w wątku na Polskim Forum Astronautycznym. Pierwsza załogowa misja kapsuły CST-100 jest komentowana w wątku na Polskim Forum Astronautycznym.

1. NASA zamawiała w pełni odzyskiwalne systemy transportowe… w przypadku Boeing CST-100 Starliner odzyskiwana jest (chyba) jedynie kapsuła transportowa, natomiast rakieta nośna i moduł serwisowy tejże kapsuły w najlepszym wypadku ulegają spaleniu w atmosferze… a do tego kontrakt Boeing’a jest dwukrotnie większy (w $) od kontraktu SpaceX’a, w którego systemie transportowym nieodzyskiwalne jest tylko paliwo!