Pierwszy start orbitalny w 2021 roku

Ósmego stycznia rakieta Falcon 9 wyniosła satelitę telekomunikacyjnego Türksat 5A. Był to pierwszy start rakiety orbitalnej w 2021 roku – a zarazem pierwsze lądowanie dolnego stopnia.

Rakieta Falcon 9 wystartowała 8 stycznia 2021 o godzinie 03:15 CET z wyrzutni LC-40 na Florydzie. Lot przebiegł prawidłowo i satelita Türksat 5A został uwolniony na prawidłowej orbicie transferowej, skąd “o własnych siłach” dotrze do wyznaczonego punktu na orbicie geostacjonarnej.

Zapis misji wyniesienia satelity Türksat 5A / Credits – SpaceX

Po zakończeniu pracy pierwszy stopień rakiety Falcon 9 skierował się ku platformie Just Read The Instructions. Udane lądowanie nastąpiło około 8 minut i 30 sekund po starcie. Było to pierwsze “kosmiczne lądowanie” w 2021 roku.

Tuż po lądowaniu pierwszego stopnia Falcona 9 - 08.01.2021 / Credits - SpaceX
Tuż po lądowaniu pierwszego stopnia Falcona 9 – 08.01.2021 / Credits – SpaceX

Türksat 5A to turecki cywilno-wojskowy satelita telekomunikacyjny. Został on zbudowany na bazie platformy Eurostar E3000EOR firmy Airbus D&S. Jest to całkowicie elektryczny wariant popularnej platformy satelitarnej Eurostar E3000. Satelita został wyposażony w 42 transpondery na paśmie Ku. Pewna część instrumentów została zbudowana w Turcji.

Kolejny turecki satelita – Türksat 5B – ma być wyniesiony na orbitę w tym roku. Ten satelita będzie wyposażony w transpondery na paśmie Ka. Wraz z Türksat 5A, Türksat 5B znacząco podniosą możliwości telekomunikacyjne Turcji w regionie od Morza Czarnego aż do krańców Zatoki Perskiej.

Ciekawy 2021 rok dla rakiet?

Był to pierwszy start rakiety orbitalnej w 2021 roku. Prawdopodobnie ten rok będzie bardzo intensywny dla branży kosmicznej – można się spodziewać około stu startów, jeśli nie więcej. Dla porównania – w 2020 roku doszło do 104 udanych startów rakiet orbitalnych, a dziesięć było nieudanych. Ponadto, jeden start w 2020 roku celowo zakończył się zniszczeniem rakiety nośnej – nie był to jednak lot orbitalny.

W tym roku powinno dojść do debiutów kilku nowych rakiet nośnych. Prawdopodobnie najpopularniejszą rakietą nośną w 2021 roku będzie Falcon 9. Ponadto, możemy spodziewać się także testów prototypów rakiety Starshipczy także ponad granicę kosmosu?

Ten start jest komentowany w wątku na Polskim Forum Astronautycznym.

(S-X, PFA)