Komety – co o nich wiemy?

Europejska Agencja Kosmiczna przygotowała ciekawe nagranie podsumowującą aktualną (podstawową) wiedzę o kometach.

Komety to niewielkie ciała Układu Słonecznego – ich rozmiary zwykle nie przekraczają kilkunastu kilometrów. Z uwagi na skład komet, w szczególności obecność wielu “lotnych” związków chemicznych (w tym lodu wodnego), te komety, które “odważą” się zbliżyć do Słońca stają się jasnymi obiektami. Niektóre z komet przez kilka tygodni są widoczne z Ziemi, nawet gołym okiem. Tak też się stało w 2020 roku, gdy ozdobą nocnego nieba była kometa C/2020 F3 NEOWISE.

Podsumowanie wiedzy o kometach / Credits – European Space Agency, ESA

W XX i XXI wieku komety były nie raz odwiedzane przez sondy kosmiczne. Pierwsza kometa, która została zbadana z bliska przez sondy kosmiczne to kometa Halleya w 1986 roku.

W latach 2014 – 2016 europejska sonda Rosetta (oraz lądownik Philae) zbadały z bliska kometę 67P/Czuriumow-Gierasimienko (67P). W 2028 roku wystartuje ciekawa europejska misja Comet Interceptor.

Róźne ujęcia komety 67P/Czuriumow-Gierasimienko (67P) wykonane przez sondę Rosetta / Credits - ESA/Rosetta/NavCam