Podbój kosmosu z pomocą drukarek 3D

Druk 3D może sprawić, że podbój kosmosu przez człowieka stanie się o wiele łatwiejszy. Zamiast zabierać wszystko ze sobą kosmonauci będą produkować potrzebne przedmioty.

Drukarki 3D w dzisiejszych czasach stały się popularnym i skomercjalizowanym produktem, który praktycznie każdy może mieć w domu. Takie urządzenia dostępne są już w stacjonarnych sklepach z elektroniką, a nawet w hipermarketach. Mimo takiego sukcesu naukowcy nie osiedli na laurach i nadal prowadzą badania oraz wprowadzają innowacje w tej dziedzinie. Człowiek jest już w stanie drukować domy, podejmowane są też próby druku broni czy tkanek. Drukarki 3D to urządzenia, które w odpowiedniej formie mogą okazać się niezastąpionym narzędziem nawet… w kosmosie.

Posiłek z drukarki 3D

W obecnych czasach praktycznie na całym świecie stale prowadzone są prace nad uzyskaniem możliwości wytwarzania mięsa bez konieczności hodowli zwierząt rolnych. Aktualnie stosowane sposoby do masowej produkcji mięsa są często negatywnie oceniane od strony etycznej, ale przede wszystkim są bardzo szkodliwe dla środowiska i człowieka.

Przemysł ten powoduje wydzielanie do atmosfery bardzo dużej ilości gazów cieplarnianych, co pociąga za sobą wiele negatywnych skutków. Jednym z rozwiązań tego problemu byłoby wprowadzenie na masową skalę możliwości hodowli sztucznego mięsa – na przykład za pomocą drukarek 3D. Urządzenia umożliwiające takie operacje istnieją już dzisiaj, między innymi za sprawą izraelskiego startupu Apeh Farms. Na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS) zostało wydrukowane sztuczne mięso, którym mogłaby pożywić się załoga. Technologia ta miała szansę zaistnieć dzięki współpracy z firmą (3D Bioprinting Solutions) – dostarczyła ona biodrukarkę, na której możliwe jest przeprowadzenie druku tkanek organicznych. Urządzenie zostało tak przygotowane, aby mogło sobie poradzić nawet w warunkach stanu nieważkości.

Niestety ta technologia nie jest jeszcze przygotowana do masowego wykorzystywania na całym świecie, ale przedstawiony eksperyment udowadnia, jak niedaleko jesteśmy od momentu, w którym człowiek będzie w stanie zatrzymać produkcję mięsa ze zwierząt, na rzecz wytwarzania pełnowartościowego, sztucznego mięsa. Takie osiągnięcie wpłynęłoby pozytywnie nie tylko na życie na Ziemi, ale również na podróże kosmiczne. Możliwość drukowania pożywienia za pomocą drukarki 3D bardzo ułatwia przechowywanie materiałów na potrawy, a także pozwala przetrwać dłużej bez konieczności dostaw z Ziemi.

Drukarki 3D na Marsie

Drukarki 3D na pewno odegrają bardzo ważną rolę w momencie, w którym człowiek podejmie się wyzwania kolonizacji innej planety. Druk 3D wykonywany jest za pomocą specjalnych materiałów. Są to filamenty do drukarek 3D. Sam fakt możliwości zabrania narzędzi w formie filamentu, który dopiero zostanie przekształcony w nowe kształty, to doskonały sposób na oszczędzenie miejsca.

Podczas budowy cywilizacji w nieprzyjaznym dla człowieka środowisku nieoceniona będzie możliwość wytwarzania dowolnych elementów konstrukcyjnych, narzędzi czy pożywienia. Warto również zauważyć, że astronauci nie będą nawet musieli zajmować się sami projektowaniem narzędzi – będzie mógł się tym zająć zdalnie zespół powołany do tego zadania na Ziemi.

Europejska Agencja Kosmiczna (ESA) przeprowadziła badania, które sugerują, że mocznik zawarty w produktach ludzkiej przemiany materii jest bardzo przydatnym składnikiem do prowadzenia potencjalnych prac budowlanych na innej planecie. Po dodaniu takiego składnika do mieszanki geopolimerowej i zastosowaniu w drukarce 3D okazało się, że uzyskany w ten sposób rodzaj cementu jest mocniejszy i bardziej plastyczny. Uformowana próbka wytrzymuje w swojej formie obciążenie bliskie dziesięciokrotności jej własnej masy. Mocznik zmniejsza lepkość mieszaniny i obniża próg temperaturowy do jej wiązania. Wszystkie te cechy sprawiają, że stanowi on znakomity składnik przydatny podczas podróży w kosmos.

Części na życzenie

Podczas misji kosmicznych możliwa do zabrania ilość ładunku jest znacznie ograniczona. Wyprawa jest planowana w taki sposób, żeby była możliwie najbezpieczniejsza, ale również tak, by zminimalizować ilość zabieranego sprzętu. W przypadku, jeżeli jakaś część uległaby uszkodzeniu, może nastąpić groźna sytuacja. Dlatego dostępność drukarki 3D na przykład na stacji kosmicznej może stanowić doskonałe rozwiązanie, dzięki któremu kosmonauci byliby w stanie odtworzyć uszkodzoną część lub zaprojektować zupełnie nowe narzędzie.

Druk 3D to sposób na zapewnienie większego bezpieczeństwa oraz znaczące ułatwienie w wielu potencjalnych sytuacjach. Wystarczy, że na pokładzie statku kosmicznego zostanie umieszczona odpowiednia ilość i rodzaje filamentów, które zostaną wykorzystane dopiero w sytuacji, w której okażą się niezbędne. Już kilka lat temu na stacji kosmicznej ISS została umieszczona pierwsza drukarka 3D, która z powodzeniem drukowała różnego rodzaju elementy potrzebne astronautom. Co ciekawe, taki sprzęt może zagościć również w Twoim domu, biurze czy warsztacie! Szeroki wybór drukarek 3D oraz profesjonalnych akcesoriów możesz znaleźć w internetowym sklepie z elektroniką Botland.

Artykuł opublikowany na zamówienie Botland