Trzy planety w układzie GJ1061

Zaledwie 12 lat świetlnych od Układu Słonecznego znajduje się układ planetarny z trzema skalistymi egzoplanetami. Jedna z nich krąży w środku ekosfery tej gwiazdy!

Gwiazda Gliese 1061 (GJ 1061) to mały czerwony karzeł o masie 0,113 masy naszego Słońca. Ta gwiazda świeci z mocą zaledwie 0,1 % mocy naszej Dziennej Gwiazdy. Choć GJ 1061 znajduje się zaledwie 12 lat świetlnych od Układu Słonecznego, została odkryta niedawno – w 1974 roku. Na ziemskim niebie jasność GJ1061 to zaledwie +13 magnitudo.

W sierpniu 2019 międzynarodowy zespół astronomów pod przewodnictwem Stefana Dreizlera z Uniwersytetu w Getyndze poinformował o odkryciu trzech małych planet krążących wokół GJ1061. Odkrycie jest częścią większego programu Red Dots, którego celem jest wykrywanie egzoplanet krążących wokół pobliskich gwiazd.

Obiekty otrzymały oznaczenia GJ 1061 a, GJ 1061 b i GJ 1061 c. Wszystkie te planety są małe, z pewnością skaliste – ich masy to odpowiednio ok. 1,38, 1,75 i 1,68 masy Ziemi. Podobnie jak w przypadku większości układów czerwonych karłów, i w tym przypadku wszystkie planety krążą blisko swej gwiazdy – odpowiednio w odległości ok. 3,1, 5,2 i 8,1 milionów kilometrów z czasem odpowiednio ok. 3,2, 6,7 i 13 dni.

Najciekawszym obiektem wydaje się być GJ 1061 c. Ta planeta zdaje się krążyć w środku ekosfery gwiazdy GJ 1061 i otrzymuje podobną ilość energii od swej gwiazdy co Ziemia od Słońca. Oczywiście, nie oznacza to, że na tej planecie istnieje życie czy woda w stanie ciekłym – do tego potrzebne będą dalsze badania przy wykorzystaniu nowej generacji obserwatoriów kosmicznych. Niemniej jednak bliskość układu GJ 1061 oznacza, że ta gwiazda i jej planety będą z pewnością celem szczegółowych obserwacji.

W ostatnich latach astronomowie odkrywają coraz więcej układów planetarnych wokół pobliskich gwiazd. Przykładem mogą być Gwiazda Kapteyna, Gwiazda Barnarda, Ross 128 i Proxima Centaury – najbliższa nam gwiazda. Te odkrycia wyraźnie wskazują, że małe skaliste egzoplanety krążące wokół innych gwiazd – czerwonych karłów w szczególności – są powszechne we Wszechświecie.

(Arxiv)