LUVOIR – koncepcja dużego teleskopu kosmicznego

Trwają prace koncepcyjne nad dużym kosmicznym teleskopem o nazwie LUVOIR. Ten teleskop może stać się następnym dużym kosmicznym obserwatorium NASA.

Studia nad nowym kosmicznym obserwatorium zainicjowano na początku 2016 roku w ramach przeglądu o nazwie Decadal Survey Mission Concept Studies organizowanego przez NASA. Przegląd ma na celu określić jakie obserwacje Wszechświata będą mogły być przeprowadzone dzięki rozwojowi technologii oraz rozwojowi nauki. Jedna z czterech analizowanych koncepcji nosi nazwę Large UV/Optical/IR Surveyor (LUVOIR).

LUVOIR jest koncepcją bardzo dużego kosmicznego teleskopu zdolnego do obserwacji Wszechświata w szerokim zakresie spektralnym: od promieniowania UV, poprzez pasmo widzialne aż do podczerwieni. Proponowana data startu LUVOIR to połowa lat trzydziestych XXI wieku.

Zespół pracujący nad koncepcją LUVOIR rozpatruje dwie architektury tego teleskopu. W wersji LUVOIR-A lustro główne teleskopu miałoby średnicę aż 15 metrów, zaś w wersji LUVOIR-B średnica miałaby mieć 8 metrów, czyli podobnie jak w przypadku kosmicznego teleskopu JWST. Piętnastometrowy LUVOIR-A mógłby zostać umieszczony w przestrzeni kosmicznej za pomocą rakiety SLS Block 2. Jeśli ta rakieta nie będzie dostępna, istnieje możliwość skorzystania rakiet rozwijanych przez komercyjne firmy – wówczas zbudowana by została “mała” wersja LUVOIR-B.

Wizualizacja teleskopu LUVOIR / Credits – NASA’s Goddard Space Flight Center

Co ciekawe, LUVOIR miałby być wyposażony w instrumenty naukowe, które można by było wymienić lub serwisować. Przypomina to kosmiczny teleskop Hubble (HST), do którego na przestrzeni 16 lat przybyło łącznie 6 misji serwisowych, zrealizowanych za pomocą wahadłowców. W przypadku LUVOIR misje serwisowe prawdopodobnie by były realizowane przez astronautów przybywających w pojeździe MPCV Orion.

LUVOIR miałby funkcjonować z przestrzeni wokół punktu L2 układu Ziemia – Słońce. Do tej przestrzeni kapsuła MPCV Orion powinna dotrzeć bez problemów.

Od połowy lat 90. XX wieku naukowcy proponują zbudowanie dużych teleskopów kosmicznych. Jednym z nich będzie kosmiczny teleskop JWST, którego start jest aktualnie planowany na 2021 rok. JWST będzie jednak obserwować Wszechświat “jedynie” na pasmach wizualnych i w podczerwieni – zakres ultrafioletowy nie będzie możliwy do detekcji za pomocą tego teleskopu. Dlatego też LUVOIR można nazwać następcą teleskopu HST.

Strona misji LUVOIR: https://asd.gsfc.nasa.gov/luvoir/design/