STS-107 – Flight Day 11 (dziesiąta rocznica)

Dziesięć lat temu trwał jedenasty dzień ostatniej wyprawy promu Columbia. Ta misja, STS-107, miała duże znaczenie dla dalszego rozwoju astronautyki oraz kwestii bezpieczeństwa lotów załogowych.

26 stycznia 2003 roku, to niedziela. Był to jedenasty dzień (Flight Day 11) misji STS-107. W trakcie tego dnia, podobnie jak i w poprzednich, trwały nieustanne prace przy eksperymentach naukowych, głównie wewnątrz modułu SPACEHAB. W tym module, pomimo wcześniejszej awarii systemów usuwania wilgoci panowały dobre warunki do pracy i prowadzenia eksperymentów naukowych.

Tego dnia nastąpiło pierwsze „wyklucie się” małej ryby w ramach edukacyjnego eksperymentu STARS. Również podczas Flight Day 11 nastąpiły ostatnie testy w ramach eksperymentu SOFBALL, po którym moduł spalania został skonfigurowany do trybu badań nad skutecznymi metodami ugaszania pożarów.

Podczas Flight Day 11 wykonano wiele niesamowitych zdjęć Ziemi oraz wschodzącego Księżyca nad horyzontem naszej planety. Spośród tych zdjęć na szczególną uwagę zwraca fotografia góry Fidżi. Wykonane zostało także zdjęcie Ilana Ramona, który spoglądał na horyzont Ziemi przez jedno z okien promu Columbia.

W tym czasie na Ziemi trwają już tylko drobne symulacje i oceny ewentualnego uszkodzenia wahadłowca. Prace postępują bardzo powoli, ponieważ jest to niedziela i generalnie koncentrują się na zagadnieniu lekko zwiększonego podgrzewania części płytek wahadłowca.

Góra Fidżi - zdjęcie z 26 stycznia 2003 roku / Credits - NASA Wschód Księżyca nad Ziemią. Zdjęcie z 26 stycznia 2003 roku / Credits - NASA