BRITE-PL Lem – start 28 września 2012?

Niedawno ukazał się nowy rozkład lotów rosyjskich rakiet w 2011 i 2012 roku. Plan lotu sugeruje, że polski satelita naukowy BRITE-PL Lem poleci 28 września 2012 roku wraz z trzema lub czterema innymi satelitami.

Kiedy wystartuje pierwszy polski satelita naukowy? Dotychczas nie pojawiły się żadne oficjalne informacje na ten temat. Z nieoficjalnych informacji wynika, że Centrum Badań Kosmicznych (CBK) analizowało kilka możliwości, poszukując optymalnej rakiety nośnej. Z uwagi na niewielkie rozmiary i masę, BRITE-PL Lem zostanie wyniesiony jako ładunek dodatkowy, a nie główny. Oznaczało to potrzebę znalezienia rakiety pozwalającej na wynoszenie kilku satelitów w jednym starcie oraz potencjalnie negocjacji z przedstawicielami innych projektów satelitarnych, zainteresowanych udziałem w danym locie.

We wrześniu, podczas oficjalnego nadania imienia satelicie, pojawiła się informacja, że BRITE-PL Lem prawdopodobnie poleci pod koniec września 2012 roku, wykorzystując rosyjską rakietę Dniepr, bazującą na dawnej wojskowej SS-18. Oprócz Lema tą rakietą zostaną wyniesione następujące satelity:

• DubaiSat-2 o masie około 300 kg, budowany dla Dubaju w Południowej Korei
  • Południowokoreański STSat-3 o masie 150 kg,
  • Japoński WNISAT-1 o masie 10 kg,
  • Oraz (być może) jeszcze jeden satelita, choć w tej chwili nie znana jest jego nazwa.

Docelowo Dniepr wyniesie powyżej wymienione satelity oraz polskiego Lema na orbitę SSO o wysokości około 600 km. Na orbity tego typu rakieta Dniepr może maksymalnie wynieść około 1200 – 1500 kg. Start nastąpi z kosmodromu Jasnyj niedaleko granicy Rosji z Kazachstanem.