JWST w komorze termiczno-próźniowej

Kosmiczny teleskop Jamesa Webb’a spędzi kilka najbliższych miesięcy w dużej komorze termiczno-próżniowej, “schłodzony” do bardzo niskich temperatur.

W zeszłym roku zakończyła główna integracja kosmicznego teleskopu Jamesa Webba (JWST). Instalacja luster głównych tego teleskopu trwała od listopada 2015 do stycznia 2016, po czym dwa miesiące później nastąpiła instalacja lustra wtórnego. Następnie instalowano różne elementy JWST, po których rozpoczęły się pierwsze testy. Nie wszystkie testy zakończyły się sukcesem – przykładowo, w trakcie testów wibracyjnych (grudzień 2016) wykryto pewne “nieprawidłowe odczyty”, które zostały w kolejnych miesiącach dobrze zrozumiane.

Chłodny JWST

Aktualnie JWST przebywa w “Komorze A” w Johnson Space Center (JSC) w Houston, dokąd ten kosmiczny teleskop dotarł w maju.

Transport JWST do JSC / Credits – James Webb Space Telescope (JWST)

“Komora A” to komora termiczno-próżniowa, która symuluje warunki, w których będzie docelowo przebywać JWST. W tym konkretnym przypadku oznacza to bardzo niskie temperatury – docelowo “Komora A” zostanie “schłodzona” do temperatury około 20 Kelwinów (minus 253 stopnie Celsjusza). Warto tu jednak dodać, że jeden z instrumentów JWST – detektor Mid-Infrared Instrument (MIRI) – będzie pracować w jeszcze niższej temperaturze – zaledwie 7 Kelwinów (minus 266 stopni Celsjusza). Tak niska temperatura podniesie czułość instrumentu MIRI w obserwacjach na zakresie podczerwonym.

Instrument MIRI / Credits – NASA/Goddard Space Flight Center Scientific Visualization Studio / James Webb Space Telescope (JWST)

W międzyczasie trwają prace nad procedurami i obserwacjami JWST. W czerwcu tego roku ogłoszono pierwsze cele dla JWST.

Start misji JWST zaplanowano na październik 2018 roku. Teleskop ma operować z otoczenia punktu L2 układu Ziemia-Słońce, w odległości około 1,5 miliona kilometrów od naszej planety. Minimalny czas trwania misji JWST to pięć lat.

Więcej informacji na temat teleskopu Webb można znaleźć pod adresem https://www.jwst.nasa.gov lub www.nasa.gov/webb. Webcam “Komory A” jest dostępny pod adresem: https://jwst.nasa.gov/webcam.html#cam2Large