Pierwsze miesiące fazy naukowej sondy Euclid

Trwają badania naukowe europejskiej sondy Euclid.

Po ponad pół roku od publikacji pierwszych danych z sondy Euclid – nowe podsumowania badań.

Do startu obserwatorium Euclid doszło 1 lipca 2023 roku o godzinie 17:12 CEST za pomocą rakiety Falcon 9. Start nastąpił z wyrzutni LC-40 na Florydzie. Rakieta Falcon 9 skierowała obserwatorium Euclid ku punktowi L2 układu Ziemia-Słońce. Po wykonanej pracy pierwszy stopień wylądował na platformie morskiej.

Do okolic punktu L2 teleskop Euclid dotarł jeszcze przed końcem lipca 2023. Wówczas ESA opublikowała pierwsze testowe zdjęcia i rozpoczęła rozruch sondy. Czas przygotowywania sondy Euclid do pracy naukowej miał wynieść kilka miesięcy.

Blisko rok po starcie Euclid jest już w fazie naukowej. Poniżej można zobaczyć przykłady danych z fazy naukowej sondy Euclid.

“Pierwsza nauka” misji Euclid / Credits – ESA
Pięć nowych obserwacji z Euclid – maj 2024 / Credits – ESA

Euclid, w ramach programu Cosmic Vision Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA) ma badać ciemną energię i ciemną materię – jej wpływ na Wszechświat od Wielkiego Wybuchu po teraźniejszość. Szacuje się, że ciemna energia i materia stanowią treść około 95% znanego nam Wszechświata, mimo że jej pochodzenia i wpływ na świat nie znamy.

Euclid będzie fotografował niebo z niezwykłą dokładnością. Pomoże mu w tym nowoczesny system kontroli położenia. Każdego dnia ma on przesyłać co najmniej 260GB materiału zdjęciowego. Odpowiada to około 50 000 zdjęć w formacie JPG wykonanych zwykłym aparatem cyfrowym z matrycą 16 megapikseli.