Pierwsze planetoidy 2024 roku

Przegląd trzech pierwszych planetoid odkrytych w 2024 roku.

Mamy już pierwsze odkrycia planetoid w 2024 roku. W tym artykule prezentujemy trzy obiekty, każdy z nich jest typu NEO.

W naszym Układzie Słonecznym, w przestrzeni międzyplanetarnej, krąży wiele drobnych obiektów o rozmiarach od kilkudziesięciu metrów do kilku kilometrów. Niektóre z tych obiektów czasem zbliżają się do naszej planety – są to tak zwane obiekty bliskie Ziemi (ang. near Earth object, NEO). Ogólna definicja mówi, że aby planetoida lub kometa została zaklasyfikowana do grupy NEO, ich orbita musi przynajmniej częściowo znajdować się pomiędzy 0,983 a 1,3 jednostki astronomicznej.

Trzy pierwsze planetoidy 2024 roku to własnie obiekty NEO. W tym artykule opisujemy 2024 AA, 2024 AB i 2024 AC.

2024 AA została odkryta 1 stycznia za pomocą projektu poszukiwawczego Mt. Lemmon Survey. W momencie odkrycia ta planetoida miała jakość około +18,8 magnitudo. Ta planetoida ma aphelium w odległości około 3,6 jednostki astronomicznej, zaś peryhelium w odległości około 0,59 jednostki astronomicznej. W dniu 2 stycznia 2024 AA zbliżyła się do Ziemi na odległość około 1,58 średniego dystansu pomiędzy naszą planetą a Księżycem. Wstępne wyliczenia orbity sugerują, że przed 2200 rokiem nie nastąpi podobne zbliżenie do naszej planety. Średnica tego obiektu jest szacowana w zakresie pomiędzy 6 a 20 metrów.

2024 AB również została odkryta 1 stycznia 2024 za pomocą projektu poszukiwawczego Mt. Lemmon Survey. W momencie odkrycia ta planetoida miała jakość około +17,9 magnitudo. Ta planetoida ma aphelium w odległości około 2,3 jednostki astronomicznej, zaś peryhelium w odległości około 0,97 jednostki astronomicznej. W dniu 31 grudnia zeszłego roku 2024 AB zbliżyła się do Ziemi na odległość około 1,71 średniego dystansu pomiędzy naszą planetą a Księżycem. Wstępne wyliczenia orbity sugerują, że dopiero w 2163 roku planetoida 2024 AB powróci w okolice Ziemi. Średnica tego obiektu jest szacowana w zakresie pomiędzy 6 a 20 metrów.

2024 AC również została odkryta 1 stycznia 2024 za pomocą projektu poszukiwawczego Pan-STARRS 2. W momencie odkrycia ta planetoida miała jakość około +23,3 magnitudo. Ta planetoida ma aphelium w odległości około 1,5 jednostki astronomicznej, zaś peryhelium w odległości około 0,91 jednostki astronomicznej. W dniu 6 stycznia 2024 AC zbliży się do Ziemi na odległość około 6 razy średni dystans pomiędzy naszą planetą a Księżycem. Wstępne wyliczenia orbity sugerują, że przed 2200 rokiem nie nastąpi podobne zbliżenie do naszej planety. Średnica tego obiektu jest szacowana w zakresie pomiędzy 14 a 45 metrów.

Podobnie jak w latach poprzednich i w tym roku można się spodziewać około stu (lub więcej!) bliskich przelotów planetoid i meteoroidów (“bliskich”, czyli bliżej Ziemi niż Księżyc). Możliwe jest nawet wykrycie obiektu na kursie kolizyjnym z Ziemią – tak jak to było rok temu z meteoroidem 2023 CX1, którego fragmenty znaleziono we Francji.

(MPC)