Pierwsze wyniki misji STAR VIBE

Dwa miesiące misji STAR VIBE na orbicie.

Zespół misji STAR VIBE podsumował pierwsze dwa miesiące działań satelity na orbicie. Zaprezentowano także pierwsze obrazy Ziemi z tej misji!

STAR VIBE jest misją demonstracyjną dwóch innowacyjnych systemów – małego teleskopu do obserwacji Ziemi (z ang. Small Telescope for Advanced Reconnaissance) oraz systemu do inspekcji stanu satelity podczas lotu (z ang. Vision Inspection Boom Experiment). Wykonawcą z Polski jest wrocławska firma Scanway. Misja odbywa się we współpracy z niemieckim partnerem Scanway, German Orbital System (GOS), który odpowiada za strukturę satelity (CubeSat o wymiarach 6U). Warto wspomnieć, że misja jest w całości finansowana z prywatnych środków, a jej start nastąpił 3 stycznia 2023, na pokładzie należącej do SpaceX rakiety Falcon 9 podczas misji Transporter 6.

Siedemnastego marca Scanway przedstawił pierwsze wyniki misji STAR VIBE. Zaprezentowano pierwsze obrazy Ziemi uzyskane z tej misji. Łącznie Scanway otrzymał już 35 obrazów Ziemi.

Podsumowanie pierwszych dwóch miesięcy misji STAR VIBE / Credits – Scanway

Satelita krąży po orbicie heliosynchronicznej (SSO). Choć pierwsze obrazy są mocno skompresowane i zarejestrowano dużo chmur, zespołowi Scanway udało się zidentyfikować pole widzenia teleskopu STAR. Inne obrazy Ziemi, które już zostały zgrane, prezentują Australię, gdzie chmur już nie ma.

(Scanway)