CAPSTONE na orbicie NRHO

Pierwszy CubeSat na orbicie okołoksiężycowej.

Cternastego listopada CubeSat CAPSTONE dotarł do księżycowej orbity NHRO.

Cislunar Autonomous Positioning System Technology Operations and Navigation Experiment w skrócie CAPSTONE, to 25 kg zminiaturyzowany satelita formatu CubeSat. Zadaniem CAPSTONE będzie sprawdzenie parametrów użytkowania księżycowej orbity Near-Rectilinear Halo Orbit (NRHO) znajdującej się w pobliżu punktu libracyjnego L2 układu Ziemia-Księżyc. To właśnie na tej orbicie znajdować się ma przyszła załogowa stacja kosmiczna Gateway, budowana w ramach programu Artemis.

Wyjaśnienie orbity NHRO / Credits – aisolutionsinc

Start misji CAPSTONE odbył się 28 czerwca 2022 o godzinie 11:55 CEST. Start odbył się za pomocą rakiety Electron firmy RocketLab z Nowej Zelandii.

Start misji CAPSTONE / Credits – NASA

Początek misji był trudny. 5 lipca 2022 NASA utraciła kontakt z CAPSTONE, który udało się odzyskać 6 lipca. Przez kolejne tygodnie trwały prace związane z odzyskaniem kontroli nad satelitą i jego orientacją. Udało się ustalić, że problem z satelitą jest związany z jednym z zaworów. Siódmego października udało się wgrać nowy zestaw oprogramowania do CAPSTONE, dzięki czemu odzyskano pełną kontrolę nad sondą. Pozwoliło to na wejście na orbitę NRHO w dniu 14 listopada 2022 o godzinie 01:38 CET.

Misja CAPSTONE jest komentowana w wątku na Polskim Forum Astronautycznym.