Pierwsze cele JWST w Układzie Słonecznym

Ciekawa prezentacja dotycząca pierwszych planowanych obserwacji JWST.

Co takiego na początku obserwacji naukowych będzie obserwować JWST w Układzie Słonecznym? Jakich wyników możemy się spodziewać?

24 stycznia 2022 o godzinie 20:00 CET JWST odpalił po swoje silniczki manewrowe. Te pokładowe silniczki zostały uruchomione na 297 sekund, co zmieniło prędkość JWST o 1,6 ms. Manewr zakończył się sukcesem – JWST rozpoczął krążenie wokół punktu L2 układu Ziemia-Słońce. W tej pozycji JWST będzie obserwować Wszechświat oraz Układ Słoneczny.

Przez kolejne tygodnie i miesiące trwać będzie chłodzenie części naukowej JWST, ustawianie i kolimacja układu optycznego teleskopu oraz uruchamianie poszczególnych instrumentów. Wiadomo już jednak co takiego JWST będzie obserwować, gdy rozpocznie się faza naukowa misji. Jednym z podstawowych celów będzie wiele małych obiektów w naszym Układzie Słonecznym.

Pierwsze obserwacje małych obiektów w Układzie Słonecznym przez JWST / Credits – NASA

JWST może przyczynić się do lepszego zrozumienia powstania i ewolucji Układu Słonecznego. Aktualne modele sugerują, że duże planety, w szczególności Jowisz i Saturn, w przeszłości znajdowały się znacznie bliżej Słońca niż obecnie. Ich migracja wpłynęła na wielkość i dystrybucję małych obiektów, takich jak planetoidy.

Podczas pierwszego etapu fazy naukowej JWST będzie obserwować duże obiekty Pasa Kuipera (KBO). Pozwoli to m.in na uzyskanie wysokiej jakości spektrów obiektów KBO.

Na pokładzie JWST pozostało paliwa na aż 20 lat funkcjonowania. Tak duża ilość paliwa jest wynikiem świetnego lotu rakiety Ariane 5 oraz manewrów MCC-1a i MCC-1b (wykonanych 12 godzin oraz dzień po starcie). Dzięki precyzyjnej trajektorii lotu od samego początku manewry korekcyjne były mniejsze, co przełożyło się na duże oszczędności paliwa.

Mniej więcej w czerwcu można się spodziewać pierwszych obrazów z JWST. Co ciekawe, pierwsze ujęcia będą z pewnością złej jakości i posłużą do końcowego poprawiania ustawień zwierciadeł teleskopu względem siebie (oraz lustra wtórnego). Prawdopodobnie NASA opublikuje dopiero pierwsze “dobre” ujęcie, a pierwsze obrazy mogą zostać opublikowane później.

Polecamy wątek dotyczący misji JWST na Polskim Forum Astronautycznym.

(PFA, NASA)