JWST dotarł do celu

Udane zakończenie podróży JWST do punktu L2 układu Ziemia-Słońce.

Po prawie miesiącu podróży kosmiczny teleskop JWST dotarł do przestrzeni wokół punktu L2 układu Ziemia-Słońce. To właśnie z tej przestrzeni JWST będzie wykonywać obserwacje naukowe.

Start rakiety Ariane 5 z kosmicznym teleskopem JWST nastąpił 25 grudnia 2021 z europejskiego kosmodromu Kourou w Gujanie Francuskiej. Lot przebiegł prawidłowo – po 27 minutach od startu JWST oddzielił się od górnego stopnia rakiety Ariane 5.

Przez kolejne dni i tygodnie trwało rozkładanie poszczególnych elementów JWST. Prace podstępowały prawie zgodnie z planem – nastąpiło jedynie kilka małych opóźnień, częściowo spowodowanych potrzebą odpoczynku kontroli misji, a częściowo analizą danych.

Proces rozkładania JWST zakończył się 8 stycznia 2022, wraz z otwarciem obu “skrzydełek” teleskopu i ich zatrzaśnięciem. Prawidłowe rozłożenie tych skrzydełek zakończyło skomplikowany proces, w którym ponad 300 działań musiało być wykonanych “raz a dobrze”. Ponadto, w trakcie rozkładania struktury teleskopu zostało użytych ponad 140 mechanizmów i każdy z nich musiał zadziałać “perfekcyjnie”, aby teleskop mógł prawidłowo rozpocząć swoją misję. Tak też się stało – JWST został perfekcyjnie został wprowadzony do etapu przygotowań do obserwacji naukowych.

Przez kolejne dwa tygodnie JWST podążał w kierunku przestrzeni wokół punktu L2 układu Ziemia-Słońce. W międzyczasie powoli spadała temperatura po “chłodnej stronie” teleskopu oraz trwało przesuwanie każdego z luster JWST.

Wreszcie, 24 stycznia 2022 o godzinie 20:00 CET JWST odpalił po raz kolejny silniczki. Te pokładowe silniczki zostały uruchomione na 297 sekund i manewr zakończył się sukcesem – JWST rozpoczął krążenie wokół punktu L2 układu Ziemia-Słońce. W tej pozycji JWST będzie obserwować Wszechświat.

Orbita JWST w pobliżu punktu L2 układu Ziemia-Słońce / Credits – NASA

Przez kolejne tygodnie i miesiące trwać będzie chłodzenie części naukowej JWST, ustawianie i kolimacja układu optycznego teleskopu oraz uruchamianie poszczególnych instrumentów. Kolejne miesiące będą żmudną i powolną pracą, o których NASA będzie informować.

Na pokładzie JWST pozostało paliwa na aż 20 lat funkcjonowania. Tak duża ilość paliwa jest wynikiem świetnego lotu rakiety Ariane 5 oraz manewrów MCC-1a i MCC-1b (wykonanych 12 godzin oraz dzień po starcie). Dzięki precyzyjnej trajektorii lotu od samego początku manewry korekcyjne były mniejsze, co przełożyło się na duże oszczędności paliwa.

Mniej więcej w czerwcu można się spodziewać pierwszych obrazów z JWST. Co ciekawe, pierwsze ujęcia będą z pewnością złej jakości i posłużą do końcowego poprawiania ustawień zwierciadeł teleskopu względem siebie (oraz lustra wtórnego). Prawdopodobnie NASA opublikuje dopiero pierwsze “dobre” ujęcie, a pierwsze obrazy mogą zostać opublikowane później.

Trajektoria JWST wokół punktu L2 układu Ziemia-Słońce / Credits – NASA

Rozpoczyna się jedna z najbardziej niesamowitych misji kosmicznych całej ery astronautyki. Warto obserwować pierwsze naukowe działania tego nowego potężnego teleskopu.

Warto tu dodać, że był to jeden z ostatnich startów rakiety Ariane 5. Następcą tej rakiety będzie Ariane 6.

Polecamy wątek dotyczący misji JWST na Polskim Forum Astronautycznym.

(PFA, NASA)

1. To w końcu komu tu wierzyć. Jedne źródła podają, że paliwa starczy na ponad 10 lat i będzie uzależnione od funkcjonowania teleskopu a wy tu piszecie że wystarczy na 20 lat. Jeżeli teleskop był projektowany do pracy na 5-10 lat to raczej mało prawdopodobne by sam prawie idealny lot dał mu paliwa na 20 lat.