JWST w drodze

Udany start jednej z najważniejszych misji kosmicznych ostatnich lat!

Dwudziestego piątego grudnia 2021 roku rozpoczęła się jedna z najciekawszych misji kosmicznych ostatnich lat – kosmiczny teleskop Jamesa Webba (JWST). Aktualnie ten teleskop podąża do punktu L2 układu Ziemia-Słońce.

Start misji JWST / Credits – ESA, NASA

Start rakiety Ariane 5 z kosmicznym teleskopem JWST nastąpił 25 grudnia 2021 z europejskiego kosmodromu Kourou w Gujanie Francuskiej. Lot przebiegł prawidłowo – po 27 minutach od startu JWST oddzielił się od górnego stopnia rakiety Ariane 5.

Widok na JWST po uwolnieniu od górnego stopnia rakiety Ariane 5 / Credits – NASA TV

Wraz ze startem rozpoczęła się 29 dniowa podróż JWST do punktu L2 układu Ziemia-Słońce. W trakcie tej podróży nastąpi szereg etapów rozkładania i uruchamiania teleskopu. Jest to krytyczna faza misji – od momentu startu aż do dotarcia do docelowej orbity – jest ponad 300 punktów, które nie mogą zawieść. Ponadto, w trakcie rozkładania struktury teleskopu zostanie użytych ponad 140 mechanizmów i każdy z nich musi zadziałać “perfekcyjnie”, aby teleskop mógł prawidłowo rozpocząć swoją misję.

Proces otwierania i rozruchu JWST / Credits – Northrop Grumman

Do wieczora 29 grudnia (momentu tworzenia tego artykułu) postęp rozkładania teleskopu przebiegał planowo. Tuż po uwolnieniu JWST rozłożył panel słoneczny. Następnie został wykonany pierwszy manewr Mid-Course Correction ( MCC-1a) i rozłożone ramię anteny do komunikacji z Ziemią. Po tym etapie został wykonany manewr MCC-1b – te dwa manewry przebiegły tak dobrze, że udało się zaoszczędzić dużo paliwa, co przełoży się bezpośrednio na czas trwania przyszłej misji naukowej.

Po manewrze MCC-1b przyszedł czas na rozkładanie osłony termicznej JWST. Do 29 grudnia, zgodnie z planem udało się rozłożyć przednią i tylną część osłony słonecznej teleskopu. Rozpoczęło się także podnoszenie wieży teleskopu.

Stan JWST na 29 grudnia 2021 (przed etapem podnoszenia wieży teleskopu) / Credits – NASA

Warto tu dodać, że był to jeden z ostatnich startów rakiety Ariane 5. Następcą tej rakiety będzie Ariane 6.

Polecamy wątek dotyczący misji JWST na Polskim Forum Astronautycznym.

(PFA, NASA)

1. całe szczęście że jak dotąd wszystko przebiega zgodnie z planem. oby urządzenie działało prawidłowo.
    Liczę na to że wreszcie potwierdzi moją teorię iż w naszej galaktyce jest więcej brązowych karłów niż gwiazd ciągu głównego.