Lalande 21185 – druga planeta

Nowe odkrycie u naszego sąsiada w Drodze Mlecznej.

W naszym galaktycznym sąsiedztwie znajduje się czerwony karzeł o oznaczeniu Lalande 21185. W tym roku odkryto drugą planetę w tym układzie.

Lalande 21185 to czerwony karzeł znajdujący się zaledwie 8,3 roku świetlnego od Układu Słonecznego. Lalande 21185 jest dziewiątym najbliższym obiektem gwiazdowym, wliczając brązowe karły. Jest to gwiazda o masie około 0,46 masy Słońca. Moc świecenia tej gwiazdy na zakresie widzialnym wynosi około 0,6 % mocy świecenia naszego Słońca (więcej promieniowania jest emitowanego na zakresie podczerwonym). Ta gwiazda ma silne pole magnetyczne i jest gwiazdą zmienną typu BY Draconis. Różne teoretyczne wyliczenia sugerują, że ekosfera wokół Lalande 21185 znajduje się w zakresie pomiędzy 0,08-0,28 jednostki astronomicznej (te granice oczywiście nieco się różnią pomiędzy publikacjami). Wiek tej gwiazdy jest oceniany na 5 – 10 miliardów lat.

Bliskość Lalande 21185 od Układu Słonecznego znana jest od ponad 150 lat.  Od lat 50. XX wieku pojawiały się doniesienia o odkryciu planet w układzie Lalande 21185 – żadne z nich nie było jednak przekonywujące. Dopiero długoterminowe prace zespołu  Lick-Carnegie Exoplanet Survey Team (LCES), korzystającego m.in. z obserwatorium Keck, pozwoliło na detekcję obiektu planetarnego w tym układzie.

Pierwszą egzoplanetę w tym układzie potwierdzono w 2017 roku. Obiekt został nazwany Lalande 21185 b. Ta planeta ma masę minimalną rzędu 2,7 razy masa Ziemi i krąży z czasem około 13 dni wokół swej gwiazdy w odległości 0,79 jednostki astronomicznej. Jest to obiekt typu „super-Ziemia”, czyli duży skalisty glob. Ten obiekt wydaje się być “drugą Wenus” z uwagi na bliskość tej planety do gwiazdy Lalande 21185.

Gazowy gigant krąży wokół Lalande 21185

W 2021 roku potwierdzono istnienie drugiej planety w układzie Lalande 21185. Obiekt otrzymał nazwę Lalande 21185 c. Jest to bardzo duża planeta, o masie około 25 mas Ziemi, krążąca wokół gwiazdy w odległości ok 3,1 jednostki astronomicznej z czasem ponad 8,5 roku. Lalande 21185 c można porównać z Neptunem z naszego Układu Słonecznego. Lalande 21185 c bez wątpienia jest gazowym gigantem.

Pomiędzy Lalande 21185 b i Lalande 21185 c jest dość duża przestrzeń, gdzie mogą znajdować się kolejne planety. W przypadku czerwonych karłów często w małej przestrzeni można znaleźć kilka planet różnej wielkości (przykładem może być układ TRAPPIST-1). Z pewnością czerwony karzeł Lalande 21185 i przestrzeń wokół niego będzie obserwowana w poszukiwaniu nieznanych jeszcze planet.

(EPE)

1. Ekosfera jest 0,08-0,28 jednostki astronomicznej.
    Planeta B krąży 0,76 od gwiazdy – czyli prawi 3 razy dalej niż ekosfera.
    To jakim cudem jest “drugą Wenus” ? – raczej jest to zimny glob.

• no chyba że ta “super ziemia” posiada potężną atmosferę i występuje tam wyjątkowo silny efekt cieplarniany