SOHO 4000!

Piętnastego czerwca 2020 została odkryta kometa obserwatorium SOHO numer 4000.

W pobliżu Słońca dość często przelatują małe odłamki kometarne. W większości te komety należą do rodziny komet Kreutza. Te małe obiekty są prawdopodobnie pozostałością po jednej dużej komecie, która kilkaset lat temu zbliżyła się do Słońca i doświadczyła fragmentacji na drobne odłamki. Typowa średnica takiej komety “muskającej Słońce” to zaledwie kilkadziesiąt metrów, choć zdarzały się większe obiekty, takie jak kometa C/2011 W3 (Lovejoy). Z tego też powodu do połowy lat 90. XX wieku takie obiekty zwykle umykały detekcji – aż do czasu wprowadzenia do służby sondy SOHO (Solar and Heliospheric Observatory). Co ciekawe, podstawowym zadaniem SOHO jest obserwacja Słońca – badania komet są prowadzone niejako “przy okazji”.

Te poszukiwania “przy okazji” przynoszą niesamowity rezultat – 15 czerwca 2020 roku została odkryta kometa SOHO numer cztery tysiące. Odkrywcą został Trygve Prestgard z Norwegii (obecnie student geofizyki we Francji). Ta kometa znajdowała się przed jaśniejszą kometą numer 3999, która została odkryta kilka godzin wcześniej. Średnica komety SOHO 4000 to nie więcej niż 10 metrów.

Odkrycie SOHO 4000 nastąpiło nieco wcześniej niż to przewidywano. Jest to wynik krótkiego programu badawczego, w ramach którego SOHO częściej wykonywał obrazy Słońca i otoczenia z instrumentu LASCO (i jednocześnie z dłuższym czasem ekspozycji). Dane z tego instrumentu zostaną niebawem porównane z danymi z sondy Parker Solar Probe, która niedawno przeszła przez piąte peryhelium.

Kilka najciekawszych komet SOHO / Credits – NASA Goddard

Poprzednie odkrycia komet SOHO

W sierpniu 2005 roku SOHO 1000 odkrył Toni Scarmato. Pod koniec grudnia 2010 roku polski astronom-amator Michał Kusiak wykrył dwutysięczną kometę SOHO. Prawie pięć lat później tajlandzki astronom-amator Worachate Boonplod odkrył kometę SOHO 3000. Większość odkryć tych obiektów nastąpiła dzięki internetowi i szybkiej publikacji zdjęć z SOHO na stronach NASA. Rekordziści poszukujący komet SOHO poprzez internet odkryli ich ponad sto. Trygve Prestgard odkrył ponad 120 komet ze zdjęć SOHO oraz sond STEREO.

Niestety, prawdopodobnie są małe szanse, by za pomocą SOHO udało się odkryć kometę numer 5000. Sonda pracuje już prawie 25 lat i zapasy paliwa są na wyczerpaniu. Misja została wielokrotnie przedłużona.

Polecamy dział słoneczny na Polskim Forum Astronautycznym. Misja Parker Solar Probe jest komentowana w wątku na Polskim Forum Astronautycznym.

(NASA, MS)