Obrączkowe zaćmienie Słońca (21.06.2020)

Dwudziestego pierwszego czerwca nad Azją można było zobaczyć obrączkowe zaćmienie Słońca. Cień Księżyca był widoczny z orbity .

Obrączkowe zaćmienie Słońca to szczególny przypadek, w którym Księżyc ma mniejsze kątowe rozmiary od naszej Dziennej Gwiazdy. Tego typu zaćmienie następuje gdy Księżyc znajduje się w dalszej części swej eliptycznej orbity dookoła Ziemi. W konsekwencji w fazie maksymalnej można zobaczyć jasną część Słońca dookoła części zakrytej przez Srebrny Glob. Z tego powodu obrączkowe zaćmienia są mniej efektowne od całkowitych zaćmień Słońca.

Dwudziestego pierwszego czerwca (przede wszystkim) nad Azją można było zobaczyć częściowe zaćmienie Słońca. W wąskim pasie od środkowej Afryki poprzez południowy Półwysep Arabski, Indie i Chiny można było dostrzec obrączkowe zaćmienie Słońca. Poniższe nagranie to kompilacja ujęć tego zaćmienia z kilku stanowisk obserwacyjnych.

Obrazy z obrączkowego zaćmienia Słońca 21 czerwca 2020 / Credits – International Rocket Launches

Efekty zaćmienia na Ziemi były widoczne z orbity. Satelity meteorologiczne oraz astronauci na pokładzie Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS) sfotografowali poruszający się cień Księżyca na powierzchni naszej planety. Poniższe nagranie prezentuje obrazy z japońskiego satelity Himawari-8.

Obrazy Ziemi 21 czerwca 2020 z satelity Himawari-8 / Credits – JAXA ,Harry Huyo

Następne zaćmienie Słońca nastąpi 14 grudnia 2020. Będzie to całkowite zaćmienie Słońca. To zaćmienie będzie obserwowane w Ameryce Południowej.

Spojrzenie z pokładu ISS na cień Księżyca podczas zaćmienia obrączkowego z 21 czerwca 2020 / Credits - NASA