DSCOVR w safe mode

Od trzech miesięcy sonda DSCOVR operuje w bezpiecznym trybie. Wyjście z tego trybu prawdopodobnie nastąpi dopiero w przyszłym roku.

Start sondy Deep Space Climate Observatory (DSCOVR) nastąpił 12 lutego 2015 roku o godzinie 00:03 CET za pomocą rakiety Falcon 9R v1.1. Był to pierwszy lot tej rakiety wynoszący satelitę poza orbitę okołoziemską. Lot rakiety przebiegł prawidłowo i przez kolejne miesiące sonda DSCOVR zbliżała się do swojego miejsca działania – okolicy punkty L1 układu Ziemia-Słońce. W tym regionie przebywają już sondy SOHO, WIND i ACE, których zadaniem – podobnie jak DSCOVR – jest obserwacja Słońca i jego wpływu na “kosmiczną pogodę”. DSCOVR wyróżnia jednak pewien szczegół – na pokładzie sondy zainstalowano kamerę skierowaną ku Ziemi. Nazwa tej kamery to EPIC (Earth Polychromatic Imaging Camera). Dzięki EPIC możliwe jest stałe obserwowanie oświetlonej części naszej planety. EPIC fotografuje Ziemię mniej więcej co dwie godziny. Operatorami DSCOVR jest NASA oraz NOAA.

Logo misji DSCOVR / Credits - NOAA, NASA, USAF
Logo misji DSCOVR / Credits – NOAA, NASA, USAF

Na początku czerwca 2015 sonda dotarła do L1. Rozpoczęły się przygotowania do fazy naukowej misji. Pierwsze zdjęcie Ziemi z DSCOVR, przedstawiające Amerykę Północną i Południową, opublikowano 20 lipca 2015.

Od tego czasu DSCOVR regularnie obserwował Ziemię. Oprócz aktywnej atmosfery naszej planety DSCOVR obserwował przejścia Księżyca oraz zaćmienia Słońca.

Zaćmienie Słońca z pokładu DSCOVR / Credits – NOAA, NASA
Tranzyt Księżyca na tle Ziemi / Credits – NOAA, NASA

W czerwcu 2019 roku sonda DSCOVR przestała funkcjonować prawidłowo i przeszła w bezpieczny tryb (“safe mode”). Nie pojawiły się jednak żadne informacje co do natury problemu z sondą. Z dostępnych informacji wynika, że NASA wprowadziła już kilka poprawek w oprogramowaniu, które przyniosły pozytywne wyniki w testach.

Co ciekawe, pojawiła się także informacja, że całkowite wyprowadzenie DSCOVR z safe mode może potrwać kilka miesięcy. Podawana jest data pierwszego kwartału 2020 roku jako czas spodziewanego powrotu do regularnych prac.

Sonda DSCOVR była już przedmiotem politycznego sprzeciwu. W 2017 roku prezydent Donald Trump proponował skasowanie DSCOVR w kolejnym budżecie NASA. Tak się jednak nie stało i misja była nadal kontynuowana.

(Tw)